16 lipca podczas międzynarodowych targów lotniczych Farnborough 2018 miała miejsce premiera pełnowymiarowej makiety tureckiego samolotu szkolno-treningowego i szturmowego TAI Hürjet.
Makieta została zaprezentowana z kierowanym laserowo zestawem HGK-82, wykorzystującym bombę ogólnego przeznaczenia Mk 82. /Zdjęcie: TAI
Samolot został zaprojektowany przez spółkę-córkę TUSAŞ, należącą do korporacji TAI (Turkish Aerospace Industry) w ramach Advanced Jet Trainer & Light Attack Aircraft (Hürjet) Project. Został on uruchomiony 14 lipca 2017 i powstaje z myślą o tureckich wojskach lotniczych (Türk Hava Kuvvetleri) i odbiorcach międzynarodowych (Embargo na tureckie F-35, 2018-06-21; T129 ATAK dla Pakistanu?, 2018-05-27).
Głównym celem projektu jest zastąpienie 68 tureckich samolotów szkolno-treningowych T-38M ARI (zmodernizowany T-38A Talon), a w konfiguracji szturmowej jako uzupełnienie dla wielozadaniowych myśliwców F-16C/D w roli szkolno-bojowej i bliskiego wsparcia wojsk lądowych. Samolot może pełnić także zadania patrolowe i symulować lotnictwo przeciwnika podczas ćwiczeń. Hürjet to drugi rodzimy projekt samolotu szkolenia personelu wojskowego, po lekkim turbośmigłowym Hürkuş-A/B i jego szturmowym wariancie Hürkuş-C (Porozumienie TAI z ASELSAN ws. TF-X, 2018-04-30).
Samolot ma 13,4 m długości i około 11 m rozpiętości skrzydeł. Hürjet będzie napędzany prawdopodobnie nowym ukraińskim silnikiem turbowentylatorowym Iwczenko-Progress Al-225K-25F, który zapewni mu prędkość do 1,2 Ma i maksymalny pułap ponad 13 700 m (45 tys. stóp). Jednostki te napędzają m.in. chińskie samoloty szkolno-treningowe L-15 (JL-10) Falcon i ich wariant szturmowy L-15B Hunting Eagle (Ukraińsko-tureckie porozumienie ws. An-188, 2018-05-05).
Łączny udźwig nowego odrzutowca będzie wynosić 3 000 kg. Makieta została zaprezentowana z kierowanym laserowo zestawem HGK-82 (Hassas Güdüm Kiti), wykorzystującym bombę ogólnego przeznaczenia Mk 82. Oprócz tego samolot będzie mógł przenosić „inteligentne” bomby z rodziny KGK (Kanatlı Güdüm Kiti). Prototyp ma być gotowy w 2022, a jego oblot nastąpi rok później, czyli w 48 miesiącu od rozpoczęcia projektu (Dostawa tureckich bsl TAI Anka-S, 2018-04-12).