17 lipca, podczas drugiego dnia międzynarodowych targów lotniczych Farnborough 2018, ministerstwo obrony Holandii podpisało umowę z amerykańską agencją DSCA na dostawę czterech bezzałogowych statków powietrznych MQ-9 Reaper Block 5 w wersji nieuzbrojonej.
Bezzałogowe statki powietrzne klasy MALE MQ-9 Reaper w wersji Block 5 są użytkowane tylko przez USAF. Holandia, obok Hiszpanii, stanie się ich pierwszym eksportowym użytkownikiem. Wersje Block 1 są użytkowane przez siły zbrojne Francji, Włoch i Wielkiej Brytanii / Zdjęcie: GA-ASI
Porozumienie zostało podpisane przez przedstawicieli holenderskiej Agencji Zamówień Obronnych (DMO) i amerykańska Agencję ds. Współpracy Obronnej (DSCA). MQ-9 Reaper, produkowane przez koncern General Atomics Aeronautical Systems (GA-ASI), zaczną trafiać do królewskich holenderskich wojsk lotniczych już w 2019 (MQ-9 w Polsce, 2018-05-31).
Wprawdzie wartość kontraktu nie została ujawniona, jednak zgodnie z Białą Księgą Obronności dotyczącej modernizacji technicznej sił zbrojnych do 2033, gestor zamierzał przeznaczyć na ten cel od 100 do 250 mln EUR (0,43-1,07 mld zł). Planowano wówczas, że bsl trafią do kraju w latach 2021-2022.
Istotnym aspektem umowy jest kupno bsl w wersji nieuzbrojonej, takiej samej jak cztery zamówione MQ-9 przez Hiszpanię. Jedynym użytkownikiem uzbrojonej wersji Block 5 są Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF). GA-ASI spodziewa się kolejnych zamówień Reaperów w wersji Block 5 od rządów czterech państw. Jednym z nich są Indie, które są zainteresowane zakupem 22 bsl w morskiej odianie Sea Guardian.
Podczas targów Farnborough koncern Leonardo UK podpisał porozumienie z GA-ASI ws. możliwości wspólnego oferowania systemu Selex ES SAGE Electronic Support Measure (ESM), służącego do wykrywania, identyfikacji i pozycjonowania źródeł emisji radiowych i radarowych. System ma być integrowany od 2019 z MQ-9 Sea Guardian i MQ-9B SkyGuardian (Pierwszy transatlantycki lot bsl, 2018-07-15). GA-ASI podpisał także list intencyjny z koncernem GKN Aerospace ws. dostarczenia kompozytowych elementów usterzenia dla brytyjskich MQ-9.
Analiza
Program pozyskania bsl klasy MALE dla królewskich holenderskich wojsk lotniczych rozpoczął się w 2003, następnie został przesunięty na 2005. W 2010 nastąpiła zmiana założeń taktyczno-technicznych co spowodowało kolejne opóźnienia. Pierwotnie planowano, że dostawy rozpoczną się w 2016.
6 lutego 2015 agencja DSCA poinformowała, że Departament Stanu USA wyraził zgodę na ewentualną sprzedaż Holandii w ramach procedury Foreign Military Sales (FMS) czterech bsl MQ-9 Reaper Block 5, czterech mobilnych stacji kontroli w wersji Block 30 (opcjonalnie Block 50) i sześciu silników turbinowych Honeywell TPE331-10T (w tym dwóch na części zamienne).
Dodatkowo, przewidziano dostawy dwóch podstacji łączności satelitarnej, sześciu układów celowniczych AN/DAS-1 MTS-B, czterech radarów SAR/GMTI Lynx, dwudziestu radiostacji ARC-210, ośmiu układów łączności pracujących w paśmie Ku, ośmiu modułów kryptograficznych KY-1006, czterech układów identyfikacji swój-obcy KIV-77, czterech AN/APX-119, a także czternastu układów nawigacji Honeywell H-764 wraz z modułami kryptograficznymi SAASM. Maksymalna wartość zamówienia została wyceniona na 339 mln USD (1,25 mld zł).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.