Podczas święta wojsk lotniczych Argentyny (Fuerza Aérea Argentina, FAA), minister obrony Oscar Raúl Aguad potwierdził plany zakupu 8-12 południowokoreańskich lekkich samolotów myśliwsko-szturmowych KAI FA-50 Fighting Eagle. Będzie to pomostowym rozwiązaniem w procesie modernizacjii sił myśliwskich i jednocześnie pierwszą planowaną partią nowoczesnych samolotów. Źródła w argentyńskim rządzie wskazują, że oczekiwane jest podpisanie umowy w najbliższej przyszłości co ma skutkować rychłymi dostawami. Jednak na 27 października 2019 wyznaczono wybory prezydenckie co na pewno wpłynie na harmonogram podpisania umowy.
7 września 2016 argentyńska delegacja rządowa odwiedziła 16. Skrzydło Myśliwskie południowokoreańskich wojsk lotniczych (ROKAF) w bazie Yecheon. Wyznaczony pilot FAA zasiadł wówczas za sterami szkolno-bojowego TA-50 Golden Eagle, z którego wywodzi się FA-50. Z około 200 wyprodukowanych T-50 i ich pochodnych, 122 służą jako samoloty szkolenia zaawansowanego, 72 jako samoloty szturmowe, natomiast 6 jako platformy testowe / Zdjęcie: ROKAF
Pierwsze informacje o wyborze ponaddźwiękowych, dwumiejscowych samolotów bojowych pojawiły się 21 lipca 2019, a potwierdzenie ze strony ministra obrony – 10 sierpnia. Procedura wyboru oferenta trwała od września 2016. Oprócz kwestii finansowych, do uzgodnienia pozostaje pakiet uzbrojenia, wyposażenia pokładowego oraz szkolenia pilotów i personelu naziemnego (wraz z symulatorem). Wcześniej informowano, że pierwsza transza będzie liczyć 10 samolotów.
Aguad poinformował, że rozmowy z Koreańczykami w sprawie finansowania zakupu trwają. KAI ma żądać za samoloty 200 mln USD (734 mln zł), co miałoby być spłacane przez 10 lat, z uwagi na problemy finansowe Argentyny. Jest to istotne z uwagi na ostatnie trudności w opłaceniu zakupu pięciu używanych, pokładowych samolotów myśliwsko-szturmowych Dassault Super Étendard Modernisé, wycofanych przez francuską marynarkę wojenną (Marine nationale). Samoloty po niemal roku od podjęcia decyzji o zakupie i wydłużaniu terminu płatności, dotarły do kraju 9 maja 2019 (Super Étendard w końcu dla Argentyny, 2018-05-16).
Analiza
FAA muszą pilnie zakupić nowe samoloty, aby wypełnić lukę, powstałą po wycofaniu do końca 2015 wszystkich samolotów myśliwskich Dassault Mirage III i Mirage 5. Mają także uzupełnić 24 samoloty Douglas/Lockheed Martin A-4AR Fightinghawk (w tym 3 szkolne OA-4AR), które są w służbie od grudnia 1997 (pierwotnie zamówiono 36 A-4AR i 4 OA-4AR). Samoloty służą w 5. Brygadzie Lotnictwa (V Brigada Aérea), stacjonującej w bazie Villa Reynolds w prowincji San Luis, ale ich utrzymanie staje się coraz droższe.
Inne samoloty brane jakie były brane pod uwagę w postępowaniu to IAI Kfir, Dassault Mirage F1, Alenia M-346FT, Aero L-159 ALCA, CAC/PAC FC-1/JF-17 Thunder, Saab JAS 39C/D Gripen, Eurofighter Typhoon Tranche 1 oraz, co ciekawe, Suchoj Su-24 (w przypadku tego ostatniego uważa się jednak, że była to dezinformacja).
Według niepotwierdzonych informacji, KA-50 trafią do 6. Brygady Lotnictwa (VI Brigada Aérea) z bazy lotniczej Tandil, w prowincji Buenos Aires. Jednostka od listopada 2015 jest pozbawiona sprawnych samolotów Mirage, a do podtrzymania szkoleń pilotów wykorzystuje się samoloty szkolne FMA IA-63 Pampa 2/GT 3.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.