5 października ujawniono, że podczas siedmiotygodniowych ćwiczeń na poligonie Yuma Proving Ground w Arizonie, należący do Korpusu Piechoty Morskiej (USMC) samolot wielozadaniowy F-35B Lightning II po raz pierwszy wskazał cel za pomocą łączy wymiany danych dla zestawów artylerii rakietowej M142 HIMARS.
Korpus Piechoty Morskiej (USMC) poszukuje nowych sposbów i taktyk użycia zarówno zestawów artylerii rakietowej HIMARS, jak i samolotów 5. generacji F-35B. /Zdjęcie: USMC
Gen. Steven R. Rudder, zastępca dowódcy lotnictwa USMC, ujawnił podczas spotkania w Centrum Studiów Strategicznych i Międzynarodowych (CSIS) w Waszyngtonie, że ćwiczenie zostało przeprowadzone podczas kursu dowódczego Weapons and Tactics Instructor Course, znanego potocznie jako CONEX box. Celem był standardowy kontener 20′ ISO, który dzięki bezpośrednio przekazanym danym z samolotu bojowego (sensor-to-shooter), został precyzyjnie rażony przez artylerię (Zmiana formuły programu Homar, 2018-07-21).
Dzięki szyfrowanemu łączu wymiany danych MADL (Multifunction Advanced Data Link), zapewniającym wymianę informacji z punktami dowodzenia, innymi statkami powietrznymi czy jednostkami na lądzie i morzu, F-35 wpisuje się jako ważny element sieciocentrycznego pola walki. Lockheed Martin określa tę funkcję jako sensor fusion. Wskazywanie celów tą drogą zapewnia szybsze dostarczenie koordynatów zabezpieczonym łączem bez możliwości wystąpienia szumów komunikacyjnych, tak jak podczas tradycyjnej wymiany informacji drogą radiową (Granatniki Carl-Gustaf dla USMC, 2018-08-05).
Analiza
Korpus Piechoty Morskiej w ostatnich kilkudziesięciu miesiącach poszukuje nowych sposobów użycia zarówno zestawów rakietowych M142 HIMARS, jak i samolotów krótkiego startu i pionowego lądowania F-35B Lightning II w kooperacji z US Navy (Katastrofa amerykańskiego F-35B, 2018-10-01; F-35B zadebiutował w boju, 2018-09-28).
22 października 2017 podczas ćwiczeń Dawn Blitz 2017 wyrzutnia HIMARS z 5. Batalionu 11. Pułku 1. Dywizji USMC została rozmieszczona na pokładzie okrętu desantowego USS Anchorage (LPD-23), typu San Antonio, skąd rażono cel lądowy oddalony o 70 km. Z kolei 30 marca 2018 bateria Kilo 5. batalionu 14. Pułku ćwiczyła przerzut wyrzutni na pokładzie samolotu MC-130 i rażenie dwóch celów za pomocą czterech strzałów natychmiast po wylądowaniu i rozładunku na poligonie Dugway Proving Grounds w Utah. Od razu po wykonaniu zadania, zestaw został załadowany na pokład i powrócił do Fort Campbell w Kentucky. Obie taktyki zostały opracowane z myślą o ewentualnym konflikcie zbrojnym na wyspach Oceanu Spokojnego.
Z kolei F-35B już wcześniej operował jako sensor w powietrzu w roli AWACS, do wykrywania zagrożeń pozahoryzontalnych dla testowego systemu naziemnego USS Desert Ship (LLS-1), który został wyposażony w System Walki AEGIS w najnowszej wersji Baseline 9C.1. Samolot wskazał wówczas cel, który został skutecznie rażony pociskiem przeciwlotniczym SM-6 ERAM, wystrzelonym z wyrzutni lądowej. Test przeprowadzono we współpracy z US Navy.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.