1 marca na pokładzie włoskiego lotniskowca Cavour (C550) po raz pierwszy wylądowały dwa amerykańskie samoloty wielozadaniowe krótkiego startu i pionowego lądowania Lockheed Martin F-35B Lightning II w ramach misji o kryptonimie Ready For Operations (RFO), obejmującej próby i certyfikację operacji powietrznych dla tego typu samolotów.
Na pokładzie włoskiego lotniskowca Cavour (C550) po raz pierwszy wylądowały dwa amerykańskie samoloty wielozadaniowe F-35B Lightning w ramach prób i certyfikacji dla typu
Lotniskowiec przybył do amerykańskiej bazy w Norfolk 13 lutego po szesnastodniowym rejsie z włoskiego portu Tarent. Przed rozpoczęciem integracji z F-35B załoga okrętu przeszła próby przygotowawcze. Dodatkowo zaokrętowano 180-osobowy personel lotniczy, w tym z Integrated Test Force (ITF), złożony z amerykańskich i włoskich wojskowych, a także cywilów i inżynierów z Departamentu Obrony USA. Następnie jednostka wyszła w morze 28 lutego i zajęła pozycję w nieujawnionej lokalizacji na Oceanie Atlantyckim, gdzie spędzi cztery tygodnie (Cavour rozpocznie próby z F-35B, 2021-02-01).
Na pokładzie lotniskowca wylądowały samoloty F-35B z 23. Eskadry Doświadczalnej US Navy (Air Test and Evaluation Squadron 23, VX-23) z bazy Patuxent River (Maryland), wyposażone w specjalistyczne instrumenty testowe, niezbędne do certyfikacji. Do testów skierowano trzech pilotów doświadczalnych amerykańskiego Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) z mjr. Bradem Leemanem na czele z centrum testowego NAWCAD (Naval Air Warfare Center Aircraft Division) z bazy Patuxent River (Eskadra VMFA-242 z F-35B, 2020-10-27).
Włoska marynarka wojenna będzie eksploatować łącznie 30 samolotów F-35B, zgrupowanych w dwóch skrzydłach lotniczych po 15 egzemplarzy, rozmieszczonych na lotniskowcu Cavour (C550) i wielozadaniowym śmigłowcowcu desantowym Trieste (L9890) / Zdjęcia: Marina Militare
Po testach z udziałem amerykańskich pilotów, na okręcie po raz pierwszy wylądują pierwsze włoskie samoloty F-35B, które obecnie są tymczasowo przydzielone do 501. Eskadry Szkoleniowej USMC Warlords (VMFAT-501) w bazie lotniczej MCAS Beaufort w Karolinie Południowej. Zgodnie z planami ministerstwa obrony Włoch, wstępna gotowość operacyjna (IOC, Initial Operational Capability) samolotów F-35B ma zostać ogłoszona w 2024.
Drugim włoskim okrętem, który będzie certyfikowany do F-35B będzie nowy wielozadaniowy śmigłowcowiec desantowy Trieste (L9890), który zastąpi przeznaczony do wycofania w 2022 lotniskowiec Giuseppe Garibaldi (C551) (Wodowanie Trieste, 2019-05-27).
Przygotowania do certyfikacji Cavoura rozpoczęto jeszcze w grudniu 2018. 21 lipca 2019 okręt wszedł do suchego doku Edgardo Ferrati w Tarencie (Arsenale militare marittimo di Taranto), celem przeprowadzenia remontu głównego połączonego z modernizacją, dostosowującej go do podjęcia na swoim pokładzie nowych samolotów. Prace zakończono po dziesięciu miesiącach w maju 2020 (Modernizacja Cavour, 2019-07-25).
Cavour będzie drugim nieamerykańskim okrętem, certyfikowanym do użycia F-35B, po brytyjskim lotniskowcu HMS Queen Elizabeth (R08). Kolejną jednostką będzie japoński wielozadaniowy niszczyciel (a w zasadzie lekki lotniskowiec) Izumo, który 18 lutego br. zakończył podobne prace modernizacyjne w stoczni Isogo spółki JMU (Japan Marine United) w Yokohamie i rozpoczął próby morskie. Po 1 kwietnia (gdy rozpocznie się rok fiskalny 2021 w Japonii) planowane jest zamówienie pierwszych dwóch samolotów F-35B z 40 planowanych dla Morskich Sił Samoobrony (Kaijō Jieitai) (Niszczyciele śmigłowcowe Izumo lotniskowcami?, 2018-12-11; F-35B dla Japonii?, 2018-11-27).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.