14 stycznia agencja prasowa Bloomberg poinformowała, że globalny system informatyczny autonomicznej logistyki ALIS (Autonomic Logistics Information System) samolotów wielozadaniowych F-35 Lightning II zostanie zastąpiony nowym systemem opartym na danych w chmurze o nazwie ODIN (Operational Data Integrated Network).

ODIN ma pozwolić na przechowywanie danych w chmurze, dzięki czemu będą one dostarczane w czasie rzeczywistym do personelu obsługi technicznej. Jego działanie, w porównaniu z ALIS, ma być efektywniejsze i pozwolić na obniżenie globalnych kosztów eksploatacyjnych samolotów F-35 / Zdjęcie: USAF

ODIN ma pozwolić na przechowywanie danych w chmurze, dzięki czemu będą one dostarczane w czasie rzeczywistym do personelu obsługi technicznej. Jego działanie, w porównaniu z ALIS, ma być efektywniejsze i pozwolić na obniżenie globalnych kosztów eksploatacyjnych samolotów F-35 / Zdjęcie: USAF

Podsekretarz obrony ds. zakupów Ellen M. Lord ujawniła agencji prasowej, że trwają zaawansowane prace nad następcą problematycznego systemu logistycznego ALIS. Informacja pojawiła się na spotkaniu z dziennikarzami za zamkniętymi drzwiami po zakończeniu przesłuchania przed komisją sił zbrojnych Kongresu dotyczącego programu F-35 JSF (Joint Strike Fighter) (Grecja zainteresowana F-35A, 2020-01-11).

Nowo opracowywany system ODIN ma całkowicie zastąpić ALIS do grudnia 2022, nie obejmując jednak jeszcze samolotów rozmieszczonych na okrętach. ALIS służy do kontroli stanu technicznego samolotów, wykrywania problemów i zamawiania części zamiennych, a także planowania misji i remontów. Został opracowany w celu zwiększenia gotowości operacyjnej samolotów F-35. Koszty działania systemu ALIS oszacowano na 16,7 mld USD (63,55 mld zł) w perspektywie kilkudziesięciu lat eksploatacji samolotów tego typu (F-35B dla Singapuru, 2020-01-10).

Jednak wadliwe działanie systemu powoduje generowanie dodatkowych kosztów i pracy personelu naziemnego. Zgodnie z raportem Biura Rozliczeń Rządu (Government Accountability Office, GAO) z 25 kwietnia 2019, średni czas naprawy samolotu F-35 w listopadzie 2018 wynosił 188 dni, czyli ponad dwa razy dłużej, niż oczekiwałby Departament Obrony (60-90 dni). Największe problemy stwarzały brak części zamiennych i realizacja zaległych prac konserwacyjnych (Pięć umów na wsparcie F-35, 2020-01-07).

Co ciekawe, w marcu 2018 jednostki szkolne Sił Powietrznych (US Air Force, USAF) z baz lotniczych Eglin na Florydzie i Luke w Arizonie zaprzestały korzystania z systemu ALIS, opierając się na lokalnych bazach danych. Warto dodać, że zgodnie z raportem GAO, system ALIS stanowi również poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa cybernetycznego i bezpieczeństwa operacyjnego samolotów. Skłoniło to niektórych zagranicznych partnerów programu F-35 JSF do opracowania własnych systemów bezpieczeństwa (typu firewall) w celu ograniczenia ilości wymienianych danych przez ALIS (np. Norwegia).