17 września służba prasowa 144. Skrzydła Myśliwskiego amerykańskich wojsk lotniczych (US Air Force, USAF) poinformowała w mediach społecznościowych, że na lotnisko Fresno-Yosemite w Kalifornii przyleciały dwa samoloty bombowe Lockheed F-117A Nighthawk, aby wziąć udział w ćwiczeniach z samolotami myśliwskimi Boeing F-15C/D Eagle ze 194. Eskadry Myśliwskiej Griffins.
Amerykańskie wojska lotnicze po raz pierwszy publicznie przyznały, że wycofane formalnie w 2008 roku samoloty bombowe Lockheed F-117A Nighthawk nadal wykonują loty
Jest to pierwsza sytuacja, gdy amerykańskie wojsko po raz pierwszy publicznie przyznało, że wycofane formalnie w 2008 roku legendarne samoloty nadal wykonują loty. Samoloty F-117A przyleciały na rzeczone lotnisko położone w centralnej części północnej Kalifornii 13 września, co zauważyli spotterzy. Jest ono używane przez lotnictwo Gwardii Narodowej stanu Kalifornia. Dopiero po fakcie jednak USAF przyznały się do ich obecności, informując, że biorą udział w ćwiczeniach z myśliwskimi F-15C/D w zakresie niesymetrycznych walk powietrznych (Dissimilar Air Combat Training, DACT). Ćwiczenia mają trwać tydzień.
Można zatem przypuszczać, iż Nocne Jastrzębie są wykorzystywane w roli tzw. agresorów, imitując samoloty przeciwnika 5. generacji o zredukowanym przekroju radarowym albo też bezzałogowe statki latające (bsl), które z racji swoich rozmiarów charakteryzują się mniejszym odbiciem niż załogowe statki powietrzne, co utrudnia ich wykrycie. F-15 mogłyby też w tym celu zostać wyposażone w uniwersalne zasobniki Lockheed Martin Legion z czujnikami termolokacyjnymi IRST21 (Infrared Search and Track). Zwłaszcza, że 10 sierpnia br. USAF informowały o udanej próbie zestrzelenia pociskiem średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM bezzałogowego celu latającego QF-16 przez F-15C z tym właśnie zasobnikiem (Postępy prób Avengera z zasobnikiem Legion).
F-117A z Tonopah mają ćwiczyć z F-15C/D, stacjonujać na lotnisku Fresno-Yosemite w Kalifornii od 13 do 20 września / Zdjęcia: USAF
Samoloty F-117A były regularnie fotografowane przez amatorów lotnictwa w pobliżu poligonu w Tonopah w Nevadzie począwszy od lipca 2015. To tam są składowane wszystkie wycofane egzemplarze. Jednak w 2019 pojawiły się interesujące doniesienia o wykorzystaniu tych samolotów do szkoleń z F-16 nad poligonem R-2058 na Pustyni Mojave w pobliżu Parku Narodowego Doliny Śmierci w Kalifornii czy niepotwierdzonym dotąd rozmieszczeniu czterech z nich na Bliskim Wschodzie, gdzie miały wykonywać misje bojowe nad Syrią i Irakiem. Z kolei w październiku 2020, dwa samoloty przyleciały do bazy lotniczej Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) MCAS Miramar w Kalifornii. Nieoficjalnie, mają też brać udział w ćwiczeniach Red Flag, organizowanych w bazie lotniczej Nellis w Nevadzie (F-117 przywrócone do służby?).
Według oficjalnych informacji, przywrócenie zakonserwowanych samolotów do aktywnej służby zajmuje około 4 miesięcy. Z około 48-50 łącznie wycofanych F-117A, co nastąpiło formalnie 22 kwietnia 2008, kilkanaście ma być utrzymywanych w gotowości do przywrócenia do wykonywania lotów (np. w sierpniu 2020 wykonano zdjęcie satelitarne bazy w Tonopah, na którym widać sześć egzemplarzy F-117A). Jednak według jednej z poprawek do budżetu obronnego na rok fiskalny 2017, USAF zobowiązały się do całkowitego demontażu czterech wycofanych samolotów rocznie. Są też oferowane do muzeów przez National Museum of the USAF oraz w ramach programu USAF Strategic Basing.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.