8 maja włoska spółka Leonardo poinformowała o uzyskaniu przez samolot szkolno-treningowy M-345 HET (High Efficiency Trainer) europejskiego certyfikatu zdatności do lotów AER (EP) P-21 w ramach EMAR 21 (European Military Airworthiness Requirement Part 21), który został przyznany przez podlegającą pod włoskie ministerstwo obrony agencję DAAA (Directorate of Air Armaments and Airworthiness).
Europejski certyfikat zdatności do lotów EMAR 21 umożliwia rozpoczęcie rozmów z zainteresowanymi rządami w sprawie eksportu M-345 HET. Leonardo prowadzi od jakiegoś czasu kampanię marketingową we Francji / Zdjęcie: Leonardo
Wstępny certyfikat EMAR 21 uzyskano, dzięki pozytywnemu zakończeniu prób naziemnych i w locie. W sumie to ponad 200 godzin nalotu (podczas prawie 200 lotów) na dwóch prototypach, oblatanych 29 grudnia 2016 i 21 grudnia 2018. Próby przeprowadziły centrum testowe lotów (Centro Sperimentale di Volo)włoskich wojsk lotniczych (Aeronautica Militare) w bazie lotniczej Pratica di Mare, 61. Skrzydło Szkolne (61° Stormo) z bazy Lecce-Galatina i 10. Techniczna Jednostka Serwisowa (10° Servizio Tecnico Distaccato) na lotnisku Pomezia.
Ministerstwo obrony Włoch zamówiło łącznie 18 samolotów tego typu, które jako T-345A, wejdą do służby jako następca części użytkowanych od 1982 roku ze 137 szkolno-treningowych Aermacchi MB-339, w tym także 10 w wariancie MB-339-A/PAN, wykorzystywanych przez zespół akrobacyjny Frecce Tricolori. Docelowo planowany jest zakup 45 M-345 HET (Kolejne M-345 HET dla Włoch, 2019-06-15).
Certyfikat EMAR 21 pozwoli też na eksport samolotów, na początek w Unii Europejskiej, a konkretnie na obszarze obowiązywania przepisów Europejskiej Agencji Obrony EDA (European Defence Agency). W tym celu Leonardo prowadzi kampanię marketingową we Francji. Jako kolejny region ekspansji wymienia się Amerykę Południową.
Nowe samoloty mają być również uzupełnieniem cięższych samolotów szkolenia zaawansowanego T-346A (M-346 Master) w planowanym do otwarcia w 2021 międzynarodowym centrum szkolenia pilotów wojskowych (International Flight Training School) w bazie Lecce-Galatina.
M-345 HET wyposażono w silnik turbowentylatorowy Williams International FJ44-4M i awionikę pochodzącą z M-346. Samoloty mają możliwość przenoszenia ładunków na belkach podskrzydłowych w konfiguracji lekkiego samolotu bojowego. Zostały też wyposażone w system sterowania HOTAS (Hands on Throttle and Stick), wyświetlacze nahełmowe HUD (Head-up Display), wielofunkcyjne wyświetlacze MFD (Multi-Function Displays) oraz szyfrowane łącze wymiany danych.