1 lutego br. Europejska Agencja Obrony EDA (European Defence Agency) uruchomiła projekt badawczo-technologiczny o kryptonimie CUGS (Combat Unmanned Ground Systems) dotyczący rozwoju bezzałogowych bojowych pojazdów lądowych o wysokiej autonomii.
W projekcie uczestniczy 9 państw wraz z 28 europejskimi partnerami przemysłowymi. Ma potrwać 36 miesięcy, a wysokość finansowania wynosi 35,5 mln EUR (168,88 mln zł). Pracom mają przewodzić Włochy, a pozostali członkowie projektu to Belgia, Estonii, Finlandii, Francji, Niemicy, Niderlandy, Norwegia i Polska.
Projekt będzie realizowany przez konsorcjum kierowane przez włoską spółkę Leonardo i zaangażuje innych 28 członków konsorcjum, mianowicie: Iveco, Larimart i MBDA Italy, także Włoch, John Cockerill Defense, FN Herstal i Królewską Akademię Wojskową z Belgii, Diehl Defence, Krauss Maffei-Wegmann (KMW), MBDA Deutschland i Rheinmetall AG z Niemiec, Milrem Robotics i Estońską Akademię Wojskową z Estonii, Patria i Bittium z Finlandii, Nexter, Safran, Thales, MBDA France i Arquus z Francji, TNO, Demcon i NCIM z Niderlandów, Kongsberg i FFI z Norwegii oraz Wojskową Akademię Techniczną, Sieć Badawczą Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, Zakłady Mechaniczne Tarnów i Akademię Sztuki Wojennej z Polski.
Projekt ma na celu zdefiniowanie, zaprojektowanie i opracowanie zestawu funkcjonalnych modułów bojowych, które zostaną zintegrowane na istniejących platformach. W ostatniej fazie projektu odbędą się testy pełnych demonstratorów technologii dla wysoce autonomicznych bezzałogowych systemów naziemnych.
Jak podkreśla EDA, systemy autonomiczne zapewniają korzyści operacyjne w bardzo szerokim zakresie działań operacyjnych, od misji zwiadowczych, obserwacyjnych, rozpoznawczych i logistycznych po misje bojowe. Wdrażanie bezzałogowych systemów zmniejszy zagrożenie dla personelu wojskowego i platform załogowych, jednocześnie zwiększając niezawodność, trwałość i odporność systemów naziemnych. Oczekuje się, że systemy te będą odgrywać większą rolę w przyszłych działaniach zbrojnych, zapewniając szybszą odpowiedź oraz bardziej wydajne i precyzyjne obezwładnianie lub rażenie celów, zwiększając wydajność i skuteczność systemów lądowych oraz zapewniając przewagę w stosunku do przeciwnika.
Moduły, które zostaną opracowane w ramach projektu, zapewnią platformie autonomiczną nawigację, elementy dowodzenia, kontroli, łączności i współpracy, a także możliwość wykorzystania systemów uzbrojenia. Moduły zostaną zintegrowane z kilkoma europejskimi autonomicznymi systemami naziemnymi, w tym platformami średniej wielkości: THeMIS (Milrem Robotics, Estonia) i Wiesel (Rheinmetall AG, Niemcy) i dużymi platformami: Type X RCV (Milrem Robotics, Estonia), VTLM Lince 2 (Iveco, Włochy) i AMV (Patria, Finlandia).
Projekt będzie przebiegał w trzech fazach, a w pierwszej kolejności zostaną opracowane wymagania i standardowa architektura systemu pełnego demonstratora CUGS, która będzie zarówno dla obecnych autonomicznych platform, jak i przyszłych modułów.
Adaptacja pięciu istniejących platform bazowych rozpocznie się równolegle z opracowaniem funkcjonalnych modułów bojowych. W trzeciej fazie projektu opracowane rozwiązania zostaną zintegrowane na platformach, w celu przetestowania i indywidualnej oceny we współpracy w odpowiednich środowiskach operacyjnych.
W fazie testowej dostosowane bezzałogowe systemy naziemne wraz z demonstratorami modułów bojowych powinny być w stanie autonomicznie poruszać się, nawigować, komunikować się, wykrywać, identyfikować i namierzać cele, wybierać systemy uzbrojenia oraz testować sekwencje strzelania i aspekty bezpieczeństwa.
Ten ostatni aspekt ma szczególne znaczenie dla EDA. W pętli decyzyjnej zawsze zakładana jest obecność człowieka. Istota ludzka ma być w stanie zobaczyć dane w kontekście określonej sytuacji i zdecydować o użyciu uzbrojenia przez system bezzałogowy, zgodnie z Rezolucją Parlamentu Europejskiego z dnia 12 września 2018 r. w sprawie autonomicznych systemów uzbrojenia (2018/2752(RSP)).
Innym, już wdrażanym projektem platform bezzałogowych w ramach Europejskiego Programu Rozwoju Przemysłu Obronnego EDIDP (European Defence Industrial Development Programme) Stałej Współpracy Strukturalnej PESCO (PErmanent Structured COoperation), realizowanej pod nadzorem Europejskiego Funduszu Obronnego (European Defence Fund, EDF) jest iMUGS (integrated Modular Unmanned Ground System). Na czele projektu stoi Milrem Robotics i przewodzi 14 dużym spółkom przemysłu obronnego. Inicjatywa ma na celu opracowanie modułowej i skalowalnej architektury dla hybrydowych systemów, składających się z platform załogowych i bezzałogowych (Aktywny system ochrony ROSY na bezzałogowcu THeMIS, iMUGS: Bezzałogowce do ustanawiania sieci 4G i 5G, iMUGS: Współpraca pojazdów bezzałogowych z załogowymi, Milrem Robotics na czele programu iMUGS).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.