We wtorek, 11 marca 2025, Estońskie Centrum Inwestycji Obronnych (Riigi Kaitseinvesteeringute Keskus lub RKIK, znane też pod angielskim akronimem EDCI) poinformowało o przekazaniu do Sił Obronnych Estonii (Eesti kaitsevägi) i sił podległych Ministerstwu Spraw Wewnętrznych pierwszej partii prawie 50 kołowych pojazdów opancerzonych typów Otokar Arma 6×6 i Nurol Makina NMS 4×4, produkcji tureckiej, z puli łącznie 224 egzemplarzy (Pierwsza partia haubic CAESAR w Estonii, Estonia odebrała swoje wyrzutnie M142 HIMARS).
Większość z przekazanych pojazdów stanowią transportery Arma, które trafiły do 2. Brygady Piechoty (2. jalaväebrigaad) z dowództwem w Sirgu, a w dalszej kolejności trafią również do 1. Brygady Piechoty (1. jalaväebrigaad) z dowództwem w Tapa. Z kolei pojazdy NMS zostały przekazane agencji obrony cywilnej Päästeamet (pol. Estońska Rada Ratownicza).
Podczas gdy systemy uzbrojenia są często kupowane jako produkty gotowe, w przypadku tych pojazdów opancerzonych potrzeby Estońskich Sił Obronnych zostały już uwzględnione podczas projektowania ich wnętrz i elementów zewnętrznych. W zasadzie pojazdy dostosowano do naszych życzeń i praktycznie gotowe do użycia zjeżdżają z linii produkcyjnej tureckiej firmy. W Estonii pozostało już tylko zainstalowanie sprzętu łącznościowego i innego wyposażenia – powiedział Marek Mardo, kierownik ds. pojazdów w RKIK.
W ostatnich latach przyspieszyliśmy pozyskiwanie nowych zdolności dla Estońskich Sił Obronnych, a nowe pojazdy opancerzone, które właśnie dotarły, są dobrym przykładem tego, jak poprawić zdolności obronne, dając obrońcom państwa pewność, że technologia, której używają, pomaga ratować życie i oferuje lepsze warunki do obrony Estonii. Wkrótce zwrócę się do rządu z propozycjami dotyczącymi dalszego, znaczącego zwiększenia potencjału obronnego Estonii w celu reagowania na zmieniającą się sytuację bezpieczeństwa – powiedział minister obrony Hanno Pevkur.
Jestem bardzo zadowolony, że nasi żołnierze są o wiele lepiej chronieni w nowych pojazdach opancerzonych i dzięki temu są bardziej zdolni do wykonywania swoich zadań. Szkolenie poborowych rozpoczęło się pomyślnie. Oczekujemy również, że nasi rezerwiści wezmą udział w dużych ćwiczeniach sił, aby nauczyć się, jak korzystać z nowych pojazdów opancerzonych. „Jestem przekonany, że pojazdy opancerzone i inne środki bojowe nabyte dla 2. Brygady Piechoty, a także innych jednostek Sił Obronnych, pozwolą nam skutecznie obronić Estonię przed wrogiem – powiedział pułkownik Antti Viljaste, dowódca 2. Brygady Piechoty.
Przypomnijmy, że 18 października 2023 podczas wizyty w Tallinie ministra obrony Turcji Yaşara Gülera zawarto umowę o wartości 220 mln EUR (wówczas 977,51 mln zł) na dostawy łącznie 224 pojazdów opancerzonych, w tym 112 transporterów Otokar Arma 6×6 za 130 mln EUR (wówczas 577,62 mln zł) i 112 Nurol Makina NMS 4×4 za 90 mln EUR (wówczas 399,89 mln zł).
Arma 6×6 to produkowany przez spółkę Otokar Automativ kołowy transporter opancerzony, który może zostać zintegrowany z różnymi systemami uzbrojenia, w tym zdalnie sterowanymi modułami uzbrojenia, obrotnicami czy systemami wieżowymi z karabinami maszynowymi różnego kalibru, granatnikami automatycznymi, armatami automatycznymi kal. 30 mm czy w końcu armatami kal. 90 lub 105 mm. Dzięki temu może służyć jako transporter opancerzony, bojowy wóz piechoty, wóz wsparcia ogniowego, samobieżny moździerz, wóz dowodzenia, wóz ewakuacji medycznej, wóz rozpoznania skażeń czy pojazd rozpoznawczy.
Jest napędzany chłodzonym wodą, turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym o mocy 450 KM, który zapewnia prędkość maksymalną 105 km/h. Masa własna wersji bazowej wynosi 18,5 t, zaś ładowność to dodatkowe 4,5 t. Istnieje również wariant wydłużony w układzie napędowym 8×8. Pojazdy tej rodziny trafiły dotąd na uzbrojenie sił zbrojnych Bahrajnu i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Wśród potencjalnych odbiorców należy wymienić Kazachstan i Azerbejdżan (Premiera tureckiego Otokar Arma II).
Lekkie pojazdy taktyczne NMS 4×4, zwane też Yörük, są z kolei produkowane przez spółkę Nurol Makina. Wśród kontrofert, testowanych przez Estończyków od marca br., były Otokar Cobra II, BMC Amazon i drugi pojazd Nurol Makina, czyli Ejder Yalçın.
NMS Yörük w różnych konfiguracjach będą używane jako transportery piechoty, wozy dowodzenia, obrony powietrznej czy obrony przeciwpancernej. W wersji bazowej może transportować do 9 żołnierzy (w tym dowódcę i kierowcę). Ma 4,9 m długości 2,4 m szerokości i 2,1 m wysokości. Masa wynosi 8 ton, a ładowność dodatkowe 4 tony. Jest napędzany silnikiem wysokoprężnym o mocy 300 KM sprzężonym z automatyczną skrzynią biegów, co zapewnia prędkość maksymalną 140 km/h i zasięg do 700 km. Może być uzbrojony w np. wielkokalibrowy karabin maszynowy 12,7 mm lub 7,62 mm lub granatnik automatyczny kal. 40 mm. Pojazd pokonuje wzniesienia o kącie natarcia 70 stopni, przechyle bocznym do 40 stopni, przeszkody pionowe z wysokością do 0,5 m i przeszkody wodne do 0,9 m.
Galeria zdjęć: