We wtorek, 25 marca 2025, w stoczni tajwańskiej korporacji CSBC (wcześniej znanej jako China Shipbuilding Corporation) w Kaohsiung został zaprezentowany pierwszy zbudowany w kraju bezzałogowy pojazd nawodny o nazwie Endeavor Manta klasy USV (Unmanned Surface Vehicle). Jednostka wykonała dynamiczny pokaz możliwości na terenie portu Xingda.
Jak poinformowała tajwańska centralna agencja prasowa CNA, kadłub zbudowany w układzie trimarana ma długość 8,6 m i szerokość 3,7 m. Ładowność jednostki wynosi ponad 1 t, przy pełnej wyporności 5 t. Napęd zapewniają dwa silniki zaburtowe o mocy 250 KM każdy, dzięki którym rozwija prędkość ponad 35 w. Zapas paliwa wynosi 180 l. Ma przenosić uzbrojenie, takie jak lekkie torpedy. System sterowania oparty jest na łączności radiowej, 4G i satelitarnej.
Dodatkowo charakteryzuje się zaawansowanymi funkcjami, takimi jak działanie w roju (maksymalnie 50 pojazdów) i autonomiczna nawigacja z systemem unikaniem kolizji z przeszkodami. Wyposażono go również w funkcje rozpoznawania celów za pomocą algorytmów uczenia maszynowego (sztucznej inteligencji) oraz zabezpieczenia kryptograficznego w celu zapobieżenia przejęcia kontroli nad nim przez nieuprawnione osoby. Kadłub statku wykonany jest z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym. Wszystkie komponenty oprócz napędu i systemów łączności są pochodzenia krajowego, a importowane nie pochodzą z Chińskiej Republiki Ludowej. Projekt powstał w Taiwan Shipbuilding Power Technology, spółce zależnej korporacji CSBC.
Przewodniczący zarządu CSBC Huang Cheng-hung powiedział, że spółka rozpoczęła prace nad pojazdami nawodnymi klasy USV na potrzeby wojskowe na początku 2024, kładąc nacisk na dwa kluczowe aspekty projektowe: zwrotność i zdolność do żeglugi. Wysoka mobilność ma mieć kluczowe znaczenie dla szybkiego rozmieszczenia, gdyż musi umożliwiać holowanie za pomocą różnych pojazdów lądowych w celu rozlokowania USV na plażach lub w portach.
Jeśli chodzi o dzielność morską, Huang zwrócił uwagę, że w Cieśninie Tajwańskiej często występują wzburzone fale i silne wiatry (średnio stan morza wynosi od 5 do 7 według skali Douglasa). Niezależnie od tego, jak zaawansowane jest wyposażenie pokładowe, jednostka pływająca o słabej odporności na wysoki stan morza natychmiast wywróci się na wzburzonych wodach. Aby rozwiązać ten problem, Endeavour Manta został zaprojektowany w układzie trimarana, co znacznie zwiększa jego stabilność i zdolność przystosowania się do trudnych warunków morskich.
To co można zauważyć na prezentowanych materiałach, to charakterystyczna owiewka systemu łączności w przedniej części centralnego kadłuba oraz maszt optoelektroniczny w tylnej. Uwagę zwraca także oszklenie przed masztem, a na materiale wideo można zauważyć, że w środku znajduje się kabina ze stanowiskiem dla operatora z kołem sterowym, co oznacza, że jest to w istocie jednostka opcjonalnie załoga. W tylnej części kadłuba centralnego, za masztem, a przed silnikami, można też zauważyć przestrzeń nieznanego przeznaczenia. Nie wiadomo też skąd miałyby być wystrzeliwane torpedy.
W ubiegłym roku, podczas 15. targów lotniczych China International Aviation & Aerospace Exhibition (Airshow China) w Zhuhai k. Hongkongu, chińska spółka CSOC (China Shipbuilding & Offshore International), wchodząca w skład koncernu stoczniowego CSIC (China Shipbuilding Industry Corporation) zaprezentowała pełnowymiarowy bezzałogowy bojowy pojazd nawodny Jari-USV-A (aka. Orca) o długości 58 m, wyporności 500 t i zasięgu do 4000 mil morskich. Jego przeznaczeniem ma być atakowanie celów na długich dystansach, obrona przeciwlotnicza i przeciwrakietowa oraz walka z okrętami podwodnymi. Jest to zatem znacznie większa i silniej uzbrojona jednostka od tajwańskiego kuzyna.