We wtorek, 11 listopada 2025, brazylijska spółka Embraer poinformowała, że rozszerza portfolio misji swojego lekkiego samolotu szturmowego A-29 Super Tucano o napędzie turbośmigłowym o możliwość skutecznego i ekonomicznego przeciwdziałania współczesnym zagrożeniom ze strony bezzałogowych statków powietrznych (C-UAS).
Opierając się na obecnych zdolnościach platformy A-29 i nowych czujnikach, w tym na specjalnych łączach danych do odbioru wstępnych współrzędnych celów i ich priorytezacji, czujniku elektrooptycznym/podczerwonym (EO/IR) do śledzenia i namierzania laserowego, a także na pociskach rakietowych naprowadzanych laserowo i 12,7-mm karabinach maszynowych montowanych w skrzydłach do neutralizacji namierzonych bezzałogowców, koncepcja operacyjna (CONOPS, CONcept of OPerationS) zdefiniowana przez Embraer pozwoli obecnym i przyszłym użytkownikom A-29 na integracją zdolności C-UAS do swoich profili operacyjnych w dowolnym momencie.
Nieustannie rozszerzamy możliwości A-29, aby sprostać najnowszym wyzwaniom, przed którymi stoi wiele państw na całym świecie – powiedział Bosco da Costa Junior, prezes i dyrektor generalny Embraer Defense & Security. Ciągłe wyzwania współczesnej wojny i niedawne konflikty na całym świecie pokazały pilną potrzebę znalezienia rozwiązań do walki z dronami. A-29 to idealne narzędzie do skutecznego i niedrogiego zwalczania bezzałogowych statków powietrznych, rozszerzając i tak już szeroki wachlarz misji tego samolotu, który obejmuje bliskie wsparcie powietrzne, rozpoznanie bojem, zaawansowane szkolenia i wiele innych.
Już teraz A-29 Super Tucano jest wyposażony w system precyzyjnej identyfikacji celów, systemy uzbrojenia i kompleksowy system łączności. Jego możliwości są dodatkowo zwiększane przez zaawansowane systemy awioniki HMI zintegrowane z solidnym płatowcem, zdolnym do operowania z nieutwardzonych pasów startowych, w surowych warunkach i bez infrastruktury. Co więcej, samolot charakteryzuje się prostą koncepcją konserwacji, która zapewnia wysoki poziom niezawodności, dostępności i integralności strukturalnej przy niskich kosztach cyklu życia.
Zamówienia A-29 Super Tucano, przekraczają 290 egzemplarzy, które wylatały ponad 600 000 godzin lotu, z czego 60 000 w działaniach bojowych. Wśród użytkowników są lub będą na ten moment 22 państwa, w tym te ujawnione: Afganistan, Angola, Brazylia, Burkina Faso, Chile, Dominikana, Ekwador, Ghana, Honduras, Indonezja, Kolumbia, Liban, Filipiny, Mali, Mauretania, Nigeria, Senegal, USA, a ostatnio także Urugwaj, Paragwaj, Portugalia (wariant A-29N dla europejskich państw członkowskich NATO) oraz Panama. W przeszłości samolotami tymi była zainteresowana Ukraina (Embraer A-29 Super Tucano dla Sierra Nevada Corporation).
NEWS | Embraer to expand A-29 Super Tucano capabilities to counter Unmanned Aerial Systems. Read full news: https://t.co/OHtfJ5g6Y0 pic.twitter.com/AhVWdMeV0y
— Embraer (@embraer) November 11, 2025

