Inicjatywa Embraera jest związana z czerwcową decyzją Ministerstwa Obrony Litwy, która zakłada zakup trzech egzemplarzy KC-390 Millennium. W ciągu ostatnich tygodni przedstawiciele brazylijskiego producenta odbyli szereg spotkań z litewskimi firmami – celem była ocena możliwości budowy regionalnego centrum obsługowego MRO czy dołączenie podmiotów do globalnego łańcucha dostaw w programach lotniczych Embraera.

Jak wskazuje brazylijski producent, obecnie ponad 40% wszystkich KC-390 Millennium dostarczanych do użytkowników wytwarzanych jest na terenie Europy. Wśród zaangażowanych podmiotów znajdują się firmy z Republiki Czeskiej, Portugalii czy Niemiec.

Embraer prowadzi rozmowy z litewskim przemysłem lotniczym, który może zaowocować budową regionalnego centrum MRO. Zdjęcie: Embraer

W ciągu ostatnich lat Embraer zdobył liczne zamówienia na KC-390 Millennium ze strony państw europejskich – trzy maszyny są eksploatowane w Portugalii (kolejne trzy zamówione, a dodatkowo użytkownik dysponuje opcją na dziesięć następnych), a jeden na Węgrzech (drugi na etapie montażu). Poza tym kontrakty produkcyjne zostały zawarte z Niderlandami, Austrią oraz Republiką Czech. Poza tym brazylijska konstrukcja została wybrana przez Litwę, Szwecję oraz Słowację – dotychczas żadne z wymienionych państw nie podpisało umowy produkcyjnej.

W przypadku Litwy decyzja o zakupie trzech KC-390 Millennium zapadła m.in. po analizie wniosków z dotychczasowej eksploatacji trzech lekkich samolotów transportowych Leonardo C-27J Spartan. W tym przypadku, podobnie jak na Słowacji, wnioski nie są zadowalające i powodują, że władze szukają rozwiązań alternatywnych.