5 stycznia izraelska spółka Elbit Systems poinformowała, że została wskazana w ramach grecko-izraelskiego porozumienia pomiędzy resortami obrony dotyczącego budowy w Grecji systemu szkolenia zaawansowanego opartego na samolotach Leonardo M-346 Master.
Nie jest pewne czy 10 M-346 udostępnionych przez Elbit pozostanie w Grecji. Z dostępnych informacji wynika, że tamtejszy resort obrony zdecydował się na zakup kompleksowej usługi szkolenia pilotów z wykorzystaniem sprzętu dostarczonego przez izraelską spółkę / Zdjęcie: Korpus Obronny Izraela
Wybór Elbit Systems poprzedziło postępowanie przetargowe na budowę międzynarodowego centrum szkolenia powietrznego wojsk lotniczych Grecji (Elliniki Polemiki Aeroporia, EPA). Kontrofertę złożyła kanadyjska spółka CAE.
Porozumienie pomiędzy ministerstwami obrony Grecji i Izraela o wartości około 1,68 mld USD (6,23 mld zł) będzie obowiązywać przez około 20 lat. Przewidywane udzielenie zamówienia dla Elbit Systems jest uzależnione od zakończenia negocjacji handlowych z greckim resortem obrony.
Elbit Systems zobowiązał się do dostarczenia do Grecji dziesięciu samolotów szkolenia zaawansowanego, wyposażonych w izraelską awionikę, w ramach zintegrowanego systemu szkoleniowego ITS (Integrated Training System), w skład którego oprócz samolotów wchodzi naziemny system szkoleniowy (Ground Based Training System) i system zintegrowanego wsparcia logistycznego. Spółka dostarczy również symulatory – prawdopodobnie typu FMS (Full Mission Simulators) i FTD (Flight Training Devices) (Elbit dostarczył symulatory Bielików, 2018-11-20).
Oprócz tego, umowa obejmuje wsparcie techniczne z modernizacją samolotów szkolenia podstawowego: 25 T-6A i 20 T-6A NTA Texan II. Porozumienie zapewni także zacieśnienie współpracy pomiędzy pilotami z Grecji i Izraela, którzy będą pilotować takie same typy samolotów: F-16C/D, a w przyszłości także F-35 i wspomniane M-346. (Grecja bliżej zgody na F-35A, 2020-11-19).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.