Według informacji izraelskiego dziennika The Jerusalem Post z 17 czerwca, jeden z czterech planowanych do dostarczenia na początku sierpnia bieżącego roku samolotów wielozadaniowych F-35I Adir będzie wariantem eksperymentalnym, przeznaczonym do próbnej integracji krajowego wyposażenia specjalistycznego (Izrael: Zatopione F-16 naprawione, 2020-06-15).

Pierwszych pięć F-35I Adir osiągnęło wstępną gotowość operacyjną 6 grudnia 2017. Od tamtej pory samoloty miały zostać co najmniej kilkukrotnie wykorzystane w nalotach na cele syryjskie, irańskie i libańskiego Hezbollahu w ogarniętej wojną domową Syrii / Zdjęcie: Chejl ha-Awir

Pierwszych pięć F-35I Adir osiągnęło wstępną gotowość operacyjną 6 grudnia 2017. Od tamtej pory samoloty miały zostać co najmniej kilkukrotnie wykorzystane w nalotach na cele syryjskie, irańskie i libańskiego Hezbollahu w ogarniętej wojną domową Syrii / Zdjęcie: Chejl ha-Awir

 

Według źródeł w Korpusie Powietrznym (Chejl ha-Awir), będzie to samolot unikalny w skali globalnej, zbudowanym na zlecenie rządu w Tel-Awiwie. W przeciwieństwie do innych F-35I, będzie stacjonował w bazie lotniczej Tel Nof w Dystrykcie Centralnym, gdzie będą realizowane próby.

Według innych źródeł dziennika, samolot będzie wykorzystywany do testowania wyposażenia elektronicznego, ułatwiającego przenikanie i przełamywanie zintegrowanego systemu obrony powietrznej w izolowanym polu walki (Anti Access/Area Denial, A2/D2). Poligonem doświadczalnym mają być rozmieszczone w Syrii rosyjskie zestawy przeciwlotnicze i przeciwrakietowe S-400 Triumf, ale również zestawy walki radioelektronicznej 1RŁ257 Krasucha-4 i RB-341W Leer-3, które służą do zagłuszania radarów i systemów kierowania uzbrojeniem lotniczym. Izrael ma także planować testowanie wyposażenia zwiadu radioelektronicznego ELINT (Interception and Analysis of Radar Signals) (Debiut bojowy F-35I Adir, 2018-05-22).

Ponadto, kolejne trzy samoloty F-35I są planowane do odbioru w listopadzie. Dzięki temu izraelskie wojska lotnicze będą dysponować 27 z 50 zamówionych. Dostawy zakończą się w 2024. Samoloty będą zgrupowane w dwóch eskadrach: 140. Eskadrze Golden Eagle i 116. Eskadrze Lions of the South. Obie stacjonują w bazie lotniczej Newatim na Pustyni Negew. Ta druga została formalnie odtworzona w kwietniu 2019.

Pierwszy samolot dla 116. Eskadry dostarczono 21 listopada. Proces odtwarzania jednostki sfinalizowano 16 stycznia 2020. Ponadto, cały czas rozważany jest zakup kolejnych 25 samolotów i sformowanie w tym celu trzeciej eskadry, ale może zostać opóźniony w wyniku ewentualnego zakupu eskadry zmodernizowanych samolotów wielozadaniowych F-15IA Israeli Advanced (F-15IA Advanced Eagle dla Izraela?, 2018-11-23).

USA po raz pierwszy miały zgodzić się na instalację izraelskiego wyposażenia pokładowego i uzbrojenia z F-35I w lipcu 2011. Rok później Lockheed Martin otrzymał zlecenie na integrację wyposażenia elektronicznego dostarczonego przez spółkę Elbit Systems z pierwszym F-35I, przeznaczonym dla Chejl ha-Awir. Izrael ma w planach także integrację własnych pocisków rakietowych powietrze-powietrze. Prezentacja pierwszego F-35I odbyła się 22 czerwca, natomiast oblot 25 lipca 2016. Pierwsze dwa samoloty przyleciały do Izraela 12 grudnia 2016. Pierwszych pięć F-35I Adir osiągnęło wstępną gotowość operacyjną 6 grudnia 2017.