19 grudnia 2024. Muzealna kolekcja śmigłowców powiększyła się o nowy eksponat – jest nim Mi-2 (SN-02XP) przekazany Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie w miniony poniedziałek 15 grudnia 2024 r. przez Komendę Główną Policji w Warszawie.
Zdjęcia: Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Śmigłowiec o numerze fabrycznym 534419095 był użytkowany przez Sekcję Lotnictwa Policji Sztabu Policji KWP we Wrocławiu w okresie od września 2009 r. do sierpnia 2020 r. Wcześniej jako wiropłat wielozadaniowy służył w Straży Granicznej. Realizując misje lotnicze na terenie Polski, śmigłowiec spędził w powietrzu łącznie 4763 godziny – czyli ponad 198 dni i nocy.
Śmigłowiec w pięknych policyjnych barwach nie przyleciał do Krakowa, lecz został przetransportowany z hangaru we Wrocławiu specjalistycznym pojazdem niskopodwoziowym.
Zwiedzający mogą go już podziwiać w gmachu głównym Muzeum, obok Mi-1 (SP-SAD), który służył do lotów doświadczalnych w warszawskim Instytucie Lotnictwa.
Mi-2: Wielozadaniowe śmigłowce ze Świdnika
Mi-2 były średnimi śmigłowcami wielozadaniowymi zaprojektowanymi w biurze Michaiła Mila, a produkowanymi w zakładach w Świdniku. Miały klasyczną konstrukcję dwusilnikową, wyposażoną w trójłopatowy wirnik nośny i dwułopatowe śmigło ogonowe. Choć pierwotnie ten model śmigłowca był zaopatrzony w silniki turbowałowe GTD-350 o mocy 400 KM, szybko zastąpiono je wersjami GDT-350W o mocy 425 KM i taki właśnie napęd znajduje się w egzemplarzu przekazanym w poniedziałek Muzeum. Kadłub statku wykonany został w całości z metalu, a podwozie można było przystosować do montażu nart, które umożliwiały lądowanie na śniegu i miękkim gruncie.
Charakterystycznym elementem tych wiropłatów była wspólna kabina dla załogi i pasażerów. Fotele pilota miały przestrzeń na spadochron, a podwójna kanapa w części pasażerskiej była łatwa do usunięcia na potrzeby transportowe. Nasz śmigłowiec jest również wyposażony w dźwig elektryczny o udźwigu 120 kg.
Układ sterowania Mi-2 oparty jest na instalacji hydraulicznej, co stanowiło znaczący postęp względem mechanicznego systemu w Mi-1. Lot kontroluje się za pomocą drążka sterowego i dźwigni skoku i mocy.
Produkcja seryjna śmigłowców Mi-2 zakończyła się w Świdniku w 1993 r. Łącznie ze świdnickiej fabryki wyszło 5500 egzemplarzy w różnych wariantach.
Informacja prasowa
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.