W piątek, 11 kwietnia 2025, kanadyjska spółka Coulson Aviation poinformowała, że odkupiła od Sił Zbrojnych Nowej Zelandii 4 z 5 wycofanych ostatnio z eksploatacji średnich samolotów transportowych Lockheed C-130H(NZ) Hercules, które po przebudowie będą służyć do gaszenia pożarów w Kanadzie, USA, Chile i Australii.
Dzięki temu zamówieniu, flota gaśniczych C-130H należąca do spółki z siedzibą w Port Alberni w Kolumbii Brytyjskiej wzrośnie do 10 egzemplarzy i będzie największą tego typu na świecie. Herculesy trafią w pierwszej kolejności do amerykańskiej bazy operacyjnej spółki w miejscowości Thermal w Kalifornii, gdzie przejdą proces przebudowy i dostosowania do nowej roli, a także modernizacji. Prace rozpoczną się z końcem roku pod ścisłym nadzorem amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa FAA (Federal Aviation Administration).
Każdy z nich zostanie wyposażony w opatentowany przez Coulson zestaw gaśniczy, złożony z systemu zbiorników na wodę i inne środki gaśnicze RADS-XXL (Retardant Aerial Delivery System) o łącznej pojemności 18 184 litrów (4000 galonów). Co ciekawe, system ten jest używany przez amerykańskie C-130 wykonujące zadania na rzecz Departamentu Leśnictwa i Przeciwpożarowego Kalifornii (CAL FIRE), ostatnio np. w Los Angeles.
Ten zakup stanowi kolejny ważny kamień milowy dla Coulson Aviation i przyszłości gaszenia pożarów z powietrza — powiedział Britton Coulson, prezes i dyrektor operacyjny Coulson Aviation USA. Te samoloty nadal zwiększają naszą zdolność do szybkiego i skutecznego reagowania na pożary lasów na całym świecie — ratując życie, chroniąc społeczności i zabezpieczając krytyczne zasoby naturalne i ekonomiczne. Dzięki czterem dodatkowym samolotom C-130H w naszej flocie potwierdzamy nasze zaangażowanie w przewodzeniu branży dzięki najbardziej wydajnym, wysokowydajnym dużym samolotom gaśniczym na świecie.
Jeden z obecnie eksploatowanych C-130H we flocie spółki Coulson Aviation / Zdjęcie: Coulson Aviation
Wszyscy obserwowaliśmy trend coraz intensywniejszych i niszczycielskich pożarów w ciągu ostatnich kilku lat, począwszy od Lahainy na Maui w 2023 r., a następnie Malibu w Kalifornii w latach 2024/2025. W dni charakteryzujące się ekstremalnym zachowaniem się ognia to duże zasoby, takie jak C-130 i CH-47, mogą naprawdę zrobić różnicę — powiedział Coulson.
Przypomnijmy, że 30 stycznia br. odbyła się uroczystość wycofania ze służby Królewskich Sił Powietrznych Nowej Zelandii (Royal New Zealand Air Force, RNZAF) pięciu samolotów C-130H(NZ) Hercules, po 60 latach eksploatacji. Cztery z nich odleciały do bazy lotniczej RNZAF Woodbourne, gdzie zostały zakonserwowane i zmagazynowane, oczekując na dalszy los (który właśnie został ogłoszony). Jeden z samolotów o nr NZ7001 trafi do Air Force Museum of New Zealand w Wigram. Oznacza to, że Coulson Aviation odkupiła NZ7002, NZ7003, NZ7004 i NZ7005.
Na koniec warto dodać, że poza C-130 (oznaczonymi jako od Bomber), flota gaśnicza Coulson Aviation składa się ze śmigłowców: pięciu CH-47D Chinook i dwóch UH-60A Black Hawk (HeliTanker), sześciu samolotów Boeing 737 (FireLine), a także starszych sześciu śmigłowców S-61N. Jest wspierana przez śmigłowiec dowodzenia S-76 i dwa Bell 412EP i samoloty dyspozycyjne: dwa Bombardier Challenger 600 i sześć Cessna Citation II/V. W wypadkach podczas walki z pożarami utracono dwa samoloty: po jednym C-130 i B737. W sierpniu i grudniu 2024 wycofano dwa wodnosamoloty Martin JRM Mars o nazwach własnych Hawaii Mars i Philippine Mars.
Press Release – Coulson Aviation is adding 4 C-130Hs from the NZDF, expanding our fleet to 10. After a full modernization process with 4,000-gal RADS-XXL tanks, they'll support firefighting missions worldwide. #coulsonaviation #c130 #aerialfirefighting https://t.co/O6Hk1XBc5J pic.twitter.com/v0jHVHl50B
— Coulson Aviation (@CoulsonAviation) April 11, 2025