3 stycznia br. amerykańska spółka Boeing poinformowała o zawarciu umowy o wartości 426 mln USD (1,88 mld zł) z Departamentem Obrony USA w sprawie produkcji 12 ciężkich śmigłowców transportowych CH-47F Chinook dla wojsk lotniczych Egiptu (El Qūwāt El Gawīyä El Maṣrīya). Rząd w Kairze otrzymał zgodę na pozyskanie nawet 23 takich wiropłatów 26 maja ub. r. Natomiast pierwsze informacje o zainteresowaniu nową generacją Chinooków przez władze egipskie pojawiły się 14 lipca 2020 podczas pokazów lotniczych Farnborough w Wielkiej Brytanii (Najnowsze Chinooki dla Egiptu).
Najnowszy CH-47F Chinook należący do US Army / Zdjęcie: Boeing
Śmigłowce modelu F zwiększą możliwości egipskich Chinooków i pomogą skuteczniej wykonywać ich ciężkie zadania – powiedział Ken Eland, wiceprezes i kierownik programu H-47. Partnerstwo Boeinga z egipskimi wojskami lotniczymi pozostaje silne, ponieważ kontynuujemy współpracę w celu modernizacji ich floty.
Boeing jest zaangażowany we wspieranie misji modernizacji egipskich sił zbrojnych i zapewnienie najlepszej zdolności do obrony narodowej i bezpieczeństwa Egiptu – dodał Vince Logsdon, wiceprezes Boeing International Business Development.
Wojska lotnicze Egiptu dysponują obecnie 19 starszymi egzemplarzami śmigłowców CH-47D, które służą do misji transportowych oraz bojowych misji poszukiwawczo-ratowniczych (CSAR). Wszystkie stacjonują w bazie lotniczej Kom Awshim, leżącej na południowy zachód od Kairu, zgrupowane w 18. i 33. Eskadrze w ramach 546. Skrzydła Lotniczego.
Jak wspomniano, rząd w Kairze ma możliwość zamówienia kolejnych 13 egzemplarzy CH-47F. Łącznie wszystkie wyceniono w ub. r. na maksymalnie na 2,6 mld USD (11,52 mld zł). Pakiet zawierał 56 silników turbowałowych T-55-GA-714A, 52 zestawy nawigacji satelitarnej i zliczeniowej GPS-INS/EGI, 29 układów ostrzegających o odpalonych pociskach rakietowych AN/AAR-57 CMWS czy 75 karabinów maszynowych M240.
Wnioskowano też o zastrzeżone oprogramowanie do układów CMWS, układy systemy ostrzegania przed opromieniowaniem radarem AN/APR-39 RWR, układy ostrzegające o opromieniowaniu laserem AN/AVR-2B, radiostacje HF, flary antyrakietowe kal. 25,4 mm, systemy nawigacyjne AN/ARN-147 pracujące w częstotliwościach VHF z odbiornikami VOR/ILS, układy nawigacji taktycznej AN/ARN-153 TACAN, radiowysokościomierze AN/APN-209 RACC, noktowizory AN/AVS-6 NVD, amunicję kal. 7,62 mm, elementy i usługi wsparcia wyposażenia misji, wyposażenie i usługi związane z wymaganą implementacją dodatkowych opcji: wciągarki ratownicze, zewnętrzne zawiesia transportowe i sieci, zbiorniki na wodę typu Bambi Bucket, system szybkiego desantowania liną FRIES (Fast Rope Insertion/Extraction System), system załadunkowo-rozładunkowy COOLS (Cargo On/Off Loading Systems) czy dodatkowe zbiorniki paliwa ERFS (Extended Range Fuel System).
Co warte odnotowania, 23 grudnia ub. r. Departament Obrony USA zawarł z Boeingiem umowę o maksymalnej wartości 497,1 mln USD (2,2 mld zł) na produkcję do końca 2025 seryjnych egzemplarzy śmigłowców CH-47F Block II, a więc najnowszego wariantu modelu F (Najnowsze Chinooki dla Korei Płd., Belgia zainteresowana CH-47F Chinook, Niemcy wybrały CH-47F Chinook w programie STH, Hiszpania odebrała pierwszego CH-47F Chinook).
https://twitter.com/BoeingDefense/status/1610292162993741825?s=20
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.