13 grudnia europejska spółka Airbus Defence and Space poinformowała o podpisaniu umowy o wartości 220 mln EUR (944,07 mln zł) z Irlandzkim Korpusem Lotniczym (Aer Chór na hÉireann) na dostawę dwóch samolotów patrolowych C295 MPA (Maritime Patrol Aircraft).
Jak dotąd C295 w wersji patrolowej zamówiły siły zbrojne Chile, Portugalii i Omanu. Irlandia stanie się 34. użytkownikiem na świecie samolotów transportowych z rodziny Airbus C295. Dostawy rozpoczną się w 2023 wraz z wyposażeniem naziemnym i wsparciem logistycznym / Grafika: Airbus Defence and Space
Nowo wyprodukowane C295 MPA zastąpią dwa samoloty patrolowe CN235 MPA-100 (nr seryjne 252 i 253), które od 1994 w ramach operacji patrolowych MDSO (Maritime Defence and Security) wylatały ponad 20 tys. godzin. Stacjonują one w bazie lotniczej Baldonnel/Casement, leżącej na południowy-zachód od Dublina, w ramach 101. Eskadry Morskiej 1. Skrzydła Operacyjnego (Irlandzka marynarka skurczy się, 2019-06-30).
Samoloty zostaną wyposażone w zintegrowany taktyczny system zarządzania misją (Fully Integrated Tactical System, FITS) oraz głowicę optoelektroniczną z czujnikami rozpoznawczymi. Otrzymają też będącą nowością na rynku awionikę Pro Line Fusion amerykańskiej spółki Collins Aerospace. Oprócz misji rozpoznania morskiego, C295 MPA będą również wspierać morskie misje poszukiwawczo-ratownicze (SAR), ewakuacji medycznej, logistyczne i transportowe do celów wojskowych.
Warto zauważyć, że w zakładach Airbus Poland produkowane są zewnętrzne struktury skrzydeł, drzwi do ładowni, rampa, drzwi do kabiny załogi, a także instalacje do zrzutu spadochroniarzy dla C295, i komponenty dla starszych CN235. Obecnie w zakładach montażowych Airbusa w hiszpańskiej Sewilli trwają prace nad samolotami dla Angoli, Kanady i Zjednoczonych Emiratów Arabskich (Oblot CC-295, 2019-07-08).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.