W piątek, 20 grudnia 2024, spółka BAE Systems Inc. (część BAE Systems) poinformowała, że otrzymała zamówienie o wartości 68 mln USD (277,74 mln zł) od amerykańskich Wojsk Lądowych (US Army) na dostawy kolejnych wszędołazów arktycznych Beowulf na potrzeby programu CATV (Cold Weather All-Terrain Vehicle).
Aneks obejmuje dodatkowe 48 mln USD (196,05 mln zł) do umowy bazowej z 22 sierpnia 2022 o wartości 278 mln USD (wówczas 1,33 mld zł) oraz 20 mln USD (81,69 mln zł) na finansowanie programu CATV w 2025.
Umowa bazowa przewidywała produkcję seryjną 110 pojazdów z opcją na 163 kolejne, części zamienne oraz wsparcie logistyczne. Nowa umowa obejmuje dostawę 44 egzemplarzy.
Beowulf zastąpi w US Army pojazdy przegubowe M973 SUSV (Small Unit Support Vehicle), oparte o BAE Hägglunds Bv206, które weszły do służby na początku lat 1980.
CATV zapewni US Army dynamiczne połączenie mobilności i elastyczności, umożliwiając szybką reakcję w każdym terenie — powiedział Dean Medland, wiceprezes działu Sustainment & International w BAE Systems. Jesteśmy dumni, że możemy wspierać dodatkową produkcję CATV dla US Army i jesteśmy przekonani, że zdolność pojazdu do poruszania się w dowolnym miejscu i modułowa konstrukcja spełnią ich przyszłe potrzeby, umożliwiając im wykonywanie szeregu misji, od operacji wojskowych po pomoc humanitarną i reagowanie na katastrofy.
Program CATV zakładała początkowo zakup do 200 pojazdów, w tym 165 w konfiguracji ogólnego przeznaczenia, zdolnych do dostosowania do wersji ewakuacji rannych osób (CASEVAC) lub dowodzenia i kontroli (C2) oraz 35 pojazdów w wersji transportowej. Teraz są to 273 planowane egzemplarze.
Wymogi operacyjne dla pojazdów dotyczyły możliwości działań w ekstremalnie niskich temperaturach, poruszania się po drogach utwardzonych, jak i pokonywania przeszkód terenowych i wodnych, takich jak głęboki śnieg, lód, bagna, piżma czy wody śródlądowe.
Beowulf, wywodzący się z opancerzonych wszędołazów BvS10, jest to nieopancerzony, wszechstronny, przegubowy pojazd gąsienicowy przeznaczony do przewozu ładunku i ludzi w każdym z dwóch przedziałów. Jego modułowa konstrukcja pozwala na dostosowanie konfiguracji do wielu zadań, w tym wsparcia logistycznego, pomocy humanitarnej, działań poszukiwawczo-ratunkowych oraz innych (Propozycja BAE w programie US Army CATV).
Beowulf został zbudowany przez BAE Systems Hägglunds na bazie doświadczeń w północnej Szwecji, w środowisku arktycznym. Platforma zawiera kilka kluczowych komponentów od dostawców z USA, takich jak silnik, skrzynia biegów i układ hydrauliczny. Prototyp został zaprezentowany podczas londyńskich targów przemysłu obronnego i bezpieczeństwa DSEI 2015 (Tatra Defense Vehicle w programie wszędołazów BAE Systems BvS10, Szwecja, Niemcy i Wielka Brytania zamówiły 436 wszędołazów BAE Systems BvS10).
https://twitter.com/BAESystemsInc/status/1870184951854792953