23 sierpnia na konferencji prasowej podczas otwarciaMiędzynarodowego Forum Wojskowo-Technicznego Armia-2020, zaplanowanego do 29 sierpnia w Kubince, dyrektor generalny  państwowej agencji eksportu uzbrojenia OAO RosOboronEksport Aleksander Michiejew poinformował, że Turcja zamówiła kolejne baterie systemu przeciwlotniczego i przeciwrakietowego S-400 Triumf (1529 Gwardyjski Pułk Rakiet Przeciwlotniczych z S-400, 2020-08-06).

Aktualny status gotowości operacyjnej dwóch już dostarczonych dwóch tureckich baterii S-400 do bazy lotniczej Mürted pozostaje nieznany / Zdjęcie: Ministerstwo obrony Federacji Rosyjskiej

Aktualny status gotowości operacyjnej dwóch już dostarczonych dwóch tureckich baterii S-400 do bazy lotniczej Mürted pozostaje nieznany / Zdjęcie: Ministerstwo obrony Federacji Rosyjskiej

 

Michiejew stwierdził, że umowa międzyrządowa została podpisana, nie wskazując jednocześnie na jej wartość i zakres zamówienia. Dodał, że obecnie trwają rozmowy dotyczące szczegółów modelu finansowania jej. Wcześniej, w czerwcu br. przewodniczący tureckiej Prezydencji Przemysłu Obronnego (Savunma Sanayii Başkanlığı, SSB) Ismail Demir informował o zawarciu porozumienia w tej sprawie, ale dotąd nie potwierdzała tego strona rosyjska (Indie kupują S-400 , 2018-10-06).

Po raz pierwszy o możliwości zakupu kolejnych baterii S-400 przez Turcję informował 26 listopada 2019 dyrektor generalny OAO RosOboronEksport jako realizacji opcji do pierwszego zamówienia na dwie baterie S-400 z września 2017 (zatwierdzonego przez Turcję 27 grudnia 2017) o wartości ok. 2,5 mld USD (9,29 mld zł). Przewidywano wówczas zawarcie dodatkowej umowy w pierwszej połowie 2020 (później pojawił się miesiąc kwiecień jako termin finalizacji rozmów).

Miesiąc wcześniej, 24 października 2019 Michiejew informował o zakończeniu dostaw dwóch dotąd zamówionych baterii S-400 z wyprzedzeniem pierwotnego harmonogramu. Rozpoczęły się one 12 lipca 2019 lotami do tureckiej bazy lotniczej Mürted (wcześniej znanej jako Akıncı) pod Ankarą. Do ich zrealizowania potrzebne były łącznie 72 loty ciężkich samolotów transportowych An-124-100 Rusłan i Ił-76MD z pojazdami, ponad 120 pociskami rakietowymi i wyposażeniem wsparcia na pokładach. Co ciekawe, połowa wartości zamówienia została sfinansowania z rosyjskiego kredytu (Dostawy S-400 do Turcji rozpoczęte, 2019-07-12).

We wrześniu 2019, turecki minister spraw zagranicznych Mevlüt Çavuşoğlu informował, że gotowość operacyjna systemu S-400 zostanie ogłoszona w kwietniu 2020, po zakończeniu programu szkoleniowego załóg i ich certyfikacji. Tak się jednak nie stało i 30 kwietnia br. Ibrahim Kalin, rzecznik prasowy prezydenta Turcji Recepa Tayyipa Erdoğana poinformował, że osiągnięcie gotowości operacyjnej opóźni się ze względu na pandemię COVID-19. Nie wskazał jednak nowego terminu, więc aktualny status gotowości operacyjnej pozostaje nieznany.

Co ciekawe, w ubiegłym roku informowano o dwóch planowanych lokalizacjach dla baterii S-400: we wspomnianej bazie lotniczej Mürted oraz w jeszcze bliżej nieokreślonym miejscu we wschodniej lub południowo-wschodniej części kraju. Można zatem wnioskować, że jeśli obie dostarczone baterie stacjonują pod Ankarą, to nowo zamówione zestawy trafią właśnie na wschód lub południowy-wschód kraju.

Zwłaszcza, że rejon ten jest szczególnie zagrożony przez ewentualne rozszerzenie konfliktu syryjskiego na pogranicza tureckie. W styczniu br. władze w Ankarze bezskutecznie prosiły USA o rozmieszczenie tam w ramach NATO dwóch baterii systemu MIM-104 Patriot, po tym jak siły syryjskie Baszszara al-Asada, wspierane przez Rosjan, zintensyfikowały swoje działania w muhafazie Idlib, gdzie w nalotach zginęli żołnierze tureccy (B61 znikną z Turcji?, 2019-10-16).