12 listopada amerykańskie dowództwo NAVAIR (Naval Air Systems Command) z Patuxent River w Maryland, w imieniu Departamentu Obrony USA, zleciło spółce AgustaWestland Philadelphia dostawę kolejnej partii 36 jednosilnikowych lekkich śmigłowców szkolnych Leonardo TH-73A w ramach programu AHTS (Advanced Helicopter Traning System), wcześniej znanego pod akronimem TH-XX. Pierwsza partia 32 wiropłatów została zamówiona 13 stycznia br. (TH-73A dla US Navy, 2020-01-15).

Prototyp TH-119 otrzymał certyfikację Federalnej Administracji Lotnictwa FAA (Federal Aviation Administration) w lipcu 2018. Śmigłowiec jest napędzany silnikiem turbowałowym Pratt & Whitney PT6B37A o mocy 1000 KM (746 kW) / Zdjęcie: Leonardo

Prototyp TH-119 otrzymał certyfikację Federalnej Administracji Lotnictwa FAA (Federal Aviation Administration) w lipcu 2018. Śmigłowiec jest napędzany silnikiem turbowałowym Pratt & Whitney PT6B37A o mocy 1000 KM (746 kW) / Zdjęcie: Leonardo

 

Aneks do styczniowej umowy ma wartość 171 047 763 USD (647,76 mln zł) i zwiększa jej wartość do kwoty 347 520 371 USD (1,31 mld zł). Nowa partia wiropłatów ma zostać dostarczona do grudnia 2022 (pierwsza do października 2021). Prace będą realizowane w zakładach AgustaWestland Philadelphia w Filadelfii w Pensylwanii, Mineral Wells w Teksasie i innych lokalizacjach w USA. Całość środków finansowych na ten cel będzie pochodzić z budżetu obronnego NDAA na rok fiskalny 2021.

TH-73A to oznaczenie zaoferowanego przez Leonardo śmigłowca TH-119, będącego dostosowanym do wymogów zamawiającego AW119Kx Koala. Całkowite plany dotyczące zamówień tych wiropłatów w ramach programu AHTS wynoszą 130 egzemplarzy (początkowo planowano 105) o łącznej wartości nawet 638 mln USD (2,41 mld zł). Wstępna gotowość operacyjna pierwszych śmigłowców ma zostać ogłoszona już w 2021.

Nowe śmigłowce zastąpią pozostające w służbie od lat 1980. śmigłowce Bell TH-57B/C Sea Ranger (zmilitaryzowana wersja modelu Bell 206), służące do szkolenia pilotów US Navy, Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) i Straży Wybrzeża (US Coast Guard, USCG) przynajmniej do 2050 roku. Będą wykorzystane w bazie lotniczej marynarki wojennej NAS Whiting Field w Milton na Florydzie.