W czwartek, 29 maja 2025 roku w Bydgoszczy odbyło się uroczyste rozpoczęcie dostaw systemu bezzałogowych statków powietrznych klasy mini Wizjer. Jak zaznaczono, w tym wypadku uroczystość ma miejsce już po realnym dostarczeniu pierwszych egzemplarzy, a nie jak to bywało w przeszłości w momencie rozpoczęcia danego programu.
Samolot bezzałogowy zestawu Wizjer. W tle widoczna antena przenośnego terminala wideo (PTV) / Zdjęcia: Przemysław Gurgurewicz, MILMAG
Wśród obecnych gości znaleźli się między innymi wicepremier minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski, podsekretarz stanu w ministerstwie aktywów państwowych Konrad Gołota oraz szef Szefostwa Techniki Lotniczej w Inspektoracie Wsparcia Sił Zbrojnych płk Tomasz Polus. Podczas uroczystości dyrektor techniczny i członek zarządu WZL-2 Zbigniew Matuszczak poinformował, że do użytkowników we wtorek i środę trafiły już pierwsze dwa zestawy. Gotowe są już także kolejne. Obecnie w trakcie odbiorów przez rejonowe przedstawicielstwo wojskowe są zestawy nr 11 i 12.
Podczas uroczystości pokazano dwa zestawy, w tym jeden w stanie rozłożonym
Umowę na dostawę zestawów SBSP Wizjer minister Błaszczak zatwierdził 29 grudnia 2021 roku. Zawarty pomiędzy konsorcjum złożonego z Polskiej Grupy Zbrojeniowej jako lidera, WZL-2 w Bydgoszczy jako lidera technicznego i końcowego integratora systemu oraz WZL-1 w Dęblinie będącego dostawcą struktur kompozytowych oraz ówczesny Inspektorat Uzbrojenia kontrakt nr IU/35/IX33/ZSNEGZJW/DOS/Z/2018 przewidywał, że polskie wojsko w latach 2024-2027 otrzyma 25 kompletnych zestawów wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym. W skład każdego kompletu wchodzą 4 bezzałogowe samoloty (platformy powietrzne), 4 głowice optoelektroniczne EO/IR, 1 wyrzutnia startowa, 1 zestaw naziemnej stacji kontroli (NSK), 1 naziemny terminal danych (NTD), 1 przenośny terminal wideo (PTV) oraz zestaw obsługowy . Całość mieści się w 10 skrzyniach, do których doliczyć należy jeszcze jedenastą skrzynię zawierającą pakiet logistyczny – materiały eksploatacyjne i pakiety naprawcze. W stosunku do pierwotnego harmonogramu program miał pewne opóźnienia i dopiero 20 marca 2025 roku konsorcjum poinformowało o zakończeniu z wynikiem pozytywnym testów naziemnych i lotnych. Teraz jednak ruszyła już produkcja seryjna i zgodnie z deklaracjami pełniącego obowiązki prezesa WZL-2 Jakuba Gazdy dla konsorcjum nie jest problemem podwojenie liczby produkowanych zestawów (Setka bezzałogowych Wizjerów dla Wojska Polskiego).
SBSP opracowany został przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych na potrzeby Wojsk Lądowych oraz Wojsk Specjalnych. Przeznaczony jest do prowadzenia działań rozpoznania optycznego na głębokość ok. 30-35 km, w tym wykrywania, rozpoznawania, identyfikacji i wskazywania współrzędnych obiektów. W tym celu wchodzące w skład systemu bezzałogowce wyposażone są w dwusensorową głowicę optoelektroniczną dysponującą kamerą dzienną o rozdzielczości 1280×720 px przy maksymalnie 30-krotnym powiększeniu (zoom optyczny) oraz kamerą nocną działająca w podczerwieni, dysponującą rozdzielczością 640×512 px, co ma zapewniać wysoką jakość danych z rozpoznania zarówno w dzień jak i w nocy. System obserwacyjny jest zdolny do automatycznego śledzenia celu oraz wyznaczania współrzędnych obserwowanych obiektów w czasie rzeczywistym.
Kompletny zestaw SBSP Wizjer mieszczący się wraz z pakietem logistycznym w 11 skrzyniach
Bezzałogowy samolot SBSP Wizjer startuje automatycznie z wykorzystaniem kompozytowej wyrzutni startowej o masie 13 kg oraz wykonuje manewr lądowania w trybie automatycznym wykorzystując przy tym spadochron oraz poduszkę powietrzną.
Jedna ze skrzyń zestawu mieszcząca 4 głowice optoelektroniczne
Producent zaznacza, że Wizjer wyróżnia się na tle innych tego typu rozwiązań możliwością realizacji misji w trudnych warunkach atmosferycznych, w tym podczas opadów deszczu oraz w warunkach zamglenia, otwartą architekturą umożliwiającą rozbudowę systemu, jak również nowatorskim rozwiązaniem kinematyki ustawienia głowicy w fazach lotu operacyjnego. Oceniony jako intuicyjny interfejs użytkownika utworzono w oparciu o doświadczenia z innych systemów.
Skrzynie zawierające samoloty bezzałogowe zestawu. Każda z nich mieści jeden kompletny płatowiec. Wypełnienie i pokrowce do skrzyń dostarcza polska spółka Castelior
SBSP Wizjer dysponuje również zaawansowanym symulatorem wykorzystującym rzeczywistą naziemną stację kontroli NSK, umożliwiający szkolenie w zakresie wszystkich funkcjonalności systemu w symulacji różnych warunków atmosferycznych oraz z możliwością tworzenia własnych scenariuszy taktycznych.
Parametry techniczne samolotu bezzałogowego:
- prędkość minimalna: 65 km/h;
- prędkość maksymalna: 120 km/h;
- pułap AMSL: 4000m;
- zasięg (LOS): 30 km;
- maks. masa startowa: 13 kg;
- czas lotu >3 h;
- napęd elektryczny z dwułopatowym śmigłem pchającym;
- niski współczynnik emisji hałasu;
- zakres temperatur powietrza od -30C do +50 C.
Czytaj także: