25 marca amerykańska spółka Raytheon Missiles & Defense rozpoczęła dostawy dla amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy) pierwszych seryjnych pocisków manewrujących Tomahawk Block V (przebudowanych z Block IV), a pod koniec roku rozpocznie produkcję fabrycznie nowych pocisków w najnowszym standardzie. Pierwsze informacje o planach rozpoczęcia dostaw pojawiły się 17 marca (Bezzałogowe Blackwing na okręty podwodne US Navy).
Niszczyciel rakietowy USS Chafee (DDG-90) typu Arleigh Burke Flight IIA: 5″/62 odpalający pocisk manewrujący Tomahawk Block V podczas ćwiczeń u wybrzeży Kalifornii / Zdjęcie: US Navy
Przebudowa pocisków Tomahawk IV pozwala na ich recertyfikację połączoną z modernizacją, wydłużającą resurs techniczny o kolejne 15 lat. US Navy zakończyła próby z pociskami w nowym standardzie w grudniu 2020, zostały one zwieńczone strzelaniami u wybrzeży Kalifornii, które zrealizował niszczyciel rakietowy USS Chafee (DDG-90) typu Arleigh Burke Flight IIA: 5″/62 (Pociski hipersoniczne na Zumwalcie).
Kim Ernzen, wiceprezes działu biznesowego Naval Power w Raytheon Missiles & Defense powiedział, że pierwsza dostawa stanowi kulminację wieloletniego programu realizowanego wspólnie z US Navy i jest początkiem nowego etapu programu Tomahawk.
W porównaniu z Block IV, wydłużono skuteczny zasięg rażenia do około 1000 mil morskich (1850 km) oraz dodano możliwość atakowania celów naziemnych. Nowy Tomahawk będzie dostarczany w dwóch wariantach: Block Va i Block Vb. Tomahawk Block Va otrzymał oznaczenie RGM-109E/UGM-109E Maritime Strike Tomahawk i jest pociskiem przeciwokrętowym. Druga faza jego rozwoju została rozpoczęta 28 sierpnia 2019, gdy Departament Obrony USA przyznał na ten cel środki w wysokości 349 mln USD. Podwersja RGM-109E trafi na uzbrojenie okrętów nawodnych, a UGM-109E – podwodnych. Planowany jest zakup co najmniej 200 pocisków (Maritime Strike Tomahawk przyspiesza).
Maritime Strike Tomahawk został wyposażony w nową głowicę naprowadzającą, która łączy nawigację satelitarną (GPS) i zliczeniową (INS) z danymi otrzymywanymi poprzez dwukierunkowe łącze danych z czujników zewnętrznych (z okrętów i statków powietrznych). W końcowej fazie lotu uruchamiany jest czujnik podczerwieni, który jest wspomagany pasywnym układem naprowadzania, wykrywającym emisje elektromagnetyczne celu. Pocisk otrzymał także nową głowicę bojową o większej przebijalności (Pociski hipersoniczne dla Virginii).
Tomahawk Block Vb, który otrzyma oznaczenie RGM/UGM-109M, to z kolei wariant do atakowania celów naziemnych, podobnie jak starsze Block IV. Został wyposażony w tandemową głowicę bojową z ładunkiem kumulacyjnym i penetrującym z trzema trybami detonacji: zbliżeniowym, uderzeniowym i uderzeniowym ze zwłoką.
Wideo: Raytheon
Wkrótce użytkownikiem nowych pocisków Tomahawk zostanie Korpus Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC). W marcu ub. r. ujawniono, że w budżecie obronnym NDAA na rok fiskalny 2021 zażądano na ten cel 128 mln USD. USMC chce wdrożyć 48 pocisków w wariancie bazowania lądowego (Tomahawki dla USMC).
Wprowadzenie pocisków startujących z lądu jest efektem wygaśnięcia 2 sierpnia 2019 Układu o całkowitej likwidacji pocisków rakietowych pośredniego zasięgu (Treaty on Intermediate-range Nuclear Forces, INF) z 1987. 18 sierpnia 2019 Departament Obrony USA przeprowadził próbę nowego, naziemnego pocisku manewrującego średniego zasięgu z rodziny Tomahawk, rażąc cel oddalony o ponad 500 km (USA przetestowały pocisk średniego zasięgu, Traktat INF przeszedł do historii).
Jednak realnym powodem wdrożenia zmodernizowanych i nowych pocisków jest w istocie rosnące zagrożenie ze strony chińskich przeciwokrętowych pocisków balistycznych: średniego zasięgu DF-21D i pośredniego zasięgu DF-26B (w kodzie DIA/NATO CSS-5 Mod-4), których zasięg jest szacowany na, odpowiednio, 1450 i 3000-4000 km. Z uwagi na zwiększone ryzyko dla jednostek nawodnych, w rejon oddziaływania chińskich pocisków, mogą być kierowane atomowe okręty podwodne typu Virginia z pionowymi wyrzutniami Mk 41, mieszczącymi RGM-109E i RGM-109M (Chiński bombowiec H-6N z pociskiem balistycznym, Podwójny chiński test rakietowy).
Uzupełnieniem potencjału przeciwokrętowego nowej wersji pocisków Tomahawk mają być także pociski NSM (Naval Strike Missile) i zmodyfikowane SM-6 ERAM na okrętach oraz pociski AGM-158C LRASM przenoszone przez samoloty F/A-18E/F Super Hornet (NSM dla USMC).