6 grudnia br. poinformowano, że Siły Powietrzne RP otrzymały trzecią i ostatnią partię z dotychczas zamówionych samolotów szkolenia zaawansowanego Leonardo M-346 Bielik. Dzięki nowej dostawie 4. Skrzydło Lotnictwa Szkolnego im. gen. bryg. pil. Witolda Urbanowicza dysponuje 16 egzemplarzami, a więc pełną eskadrą rozmieszczoną w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego im. mjr. pil. Eugeniusza Horbaczewskiego w Dęblinie. Tym samym Polska ma drugą co do wielkości flotą samolotów szkolenia zaawansowanego w Europie, po Włoszech z Włoszech 18 T-346A. Poza Europą tylko Izrael dysponuje większą flotą, bo 30 M-346 Lavi (Ostatnie Bieliki jeszcze w tym roku).
Leonardo M-346 Bielik / Zdjęcie: 4. Skrzydło Lotnictwa Szkolnego
Cztery nowe samoloty szkolenia zaawansowanego M-346 przyleciały do Polski w sierpniu br. Od 28 sierpnia do 29 października maszyny były poddawane procesowi zdawczo-odbiorczemu, który przeprowadził personel latający i naziemny, przeszkolony w zakresie obsługi M-346. Dokonano inspekcji wizualnej oraz przeprowadzono testy naziemne. Specjaliści sprawdzili samoloty w powietrzu oraz zweryfikowali poprawność dokumentacji technicznej.
Cztery nowe egzemplarze Bielików nieznacznie różnią się od tych, które zostały dostarczone do 2020. Modyfikacji poddane zostało oprogramowanie systemu awionicznego. Równolegle do prac odbiorczych personel Leonardo dokonał modyfikacji wstecznej systemów samolotów o nr 7701-7712. Statki powietrzne zostały przyjęte, a pierwsze ich loty miały miejsce po procesie rejestracji – 9 listopada.
Rzeczone samoloty pochodzą z partii zamówionej 14 grudnia 2019 przez Ministerstwo Obrony Narodowej jako opcji do umowy z 26 marca 2019 obejmującej cztery samoloty (łącznie osiem samolotów za 1 036 900 716,00 zł netto).
Pierwsze osiem egzemplarzy zostało zamówionych 27 lutego 2014. W skład pakietu weszły także symulatory i infrastruktura naziemna, a łączna wartość kontraktu wyniosła 1 436 014 762,23 zł brutto (Kolejne cztery Bieliki dla Sił Powietrznych, Elbit dostarczył symulatory Bielików).
Samoloty M-346 Master, które otrzymały polską nazwę Bielik, stanowią główny element Zintegrowanego Systemu Szkolenia Zaawansowanego (Advanced Jet Trainer) Sił Powietrznych RP. Beliki są następcami samolotów TS-11 Iskra, wycofanych z eksploatacji 9 grudnia 2020 (Koniec służby TS-11 Iskra).
27 kwietnia br. Polska Zbrojna poinformowała, że 41. Baza otrzymała certyfikat USAF, który potwierdza, że polski system szkolenia pilotów F-16 na M-346 Bielik jest równoważny z amerykańskim szkoleniem na T-38 do poziomu IFF (Introduction for Fighter Fundamentals). Podobnie w przypadku przyszłych F-35A Lightning II. Certyfikacja odbyła się pod koniec ubiegłego roku w Dęblinie i trwała tydzień.