W środę, 27 sierpnia 2025, Agencja Uzbrojenia i Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowały w mediach społecznościowych, że do Polski z Republiki Korei dotarł transport z czwartą tegoroczną partią czołgów K2GF Heuk-Pyo (Black Panther) oraz trzecią partią 155-mm haubic samobieżnych K9A1 Thunder.
To pracowity tydzień dla wojskowych logistyków, czołgistów, artylerzystów, którzy odbierają nowe uzbrojenie z Polskiej Grupy Zbrojeniowej, [która] wznowiło dostawy Krab. Jednocześnie przyjmujemy transport 9 czołgów K2 i 15 haubic K9 – 3 z nich pojadą do HSW i tam zostaną przemalowane w nowe wzory kamuflaży – napisał Paweł Bejda, sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, odpowiedzialny za nadzór nad modernizacją techniczną Wojska Polskiego, odnosząc się do poniedziałkowej dostawy AHS Krab.
Tak jak wspominaliśmy, najnowszy rzut haubic K9 składa się z 3 dodatkowych haubic, które pojadą nie do jednostki, lecz do HSW, gdzie zostaną przemalowane, a potem, jesienią sprawdzone i przebadane w Wojskowym Instytucie Techniki Inżynieryjnej, po czym wejdą do służby – czytamy z kolei na profilu Agencji Uzbrojenia.
Powyższe oznacza, że jak dotąd południowokoreańska spółka Hyundai Rotem dostarczyła do Polski 160 ze 180 zamówionych czołgów K2GF Heuk-Pyo (Black Panther). Poprzednie tegoroczne dostawy miały miejsce 12 sierpnia, 6 maja i 4 czerwca. Pochodzą z pierwszej umowy wykonawczej z 26 sierpnia 2022 o wartości 3,37 mld USD netto (15,98 mld zł netto/19,65 mld zł brutto), a pozostałe 20 dotrze do końca br.
1 sierpnia br. zawarto drugą umowę wykonawczą za ok. 6,5 mld USD (23,97 mld zł) na kolejne 180 czołgów, w tym 116 czołgów K2GF z dostawami w latach 2026-2027 i 64 wozów w spolonizowanej konfiguracji K2PL (w tym 61 zostanie zmontowanych w Polsce) oraz 81 pojazdów towarzyszących trzech typów: wozów zabezpieczenia technicznego (31), wozów inżynieryjnych (25) oraz mostów towarzyszących (25), które zostaną opracowane i zbudowane w Polsce. Wszystko w ramach umowy ramowej na łącznie 1000 czołgów K2GF/PL.
Z kolei w przypadku haubic K9A1 Thunder, nowa dostawa zwiększa liczbę do 165 egzemplarzy. Dwie poprzednie tegoroczne dostawy miały miejsce 14 lipca i 21 lutego. Dostawy są realizowane są na mocy pierwszej umowy wykonawczej również z 26 sierpnia 2022 o wartości 2,4 mld USD netto (11,38 mld zł netto/13,99 mld zł), zawartej z Hanwha Defense (obecnie Hanwha Aerospace), zgodnie z którą w latach 2022-2026 zostanie dostarczonych 212 haubic K9A1.
1 grudnia 2023, Agencja Uzbrojenia podpisała drugą umowę wykonawczą o wartości 2,6 mld USD netto (10,33 mld zł netto/12,81 mld zł brutto) na dostawę kolejnych 6 haubic K9A1 w 2025, oraz 146 haubic K9PL w latach 2026-2027. 2 grudnia 2024 MON informowało o rozpoczęciu realizacji tego zamówienia. Z kolei 23 grudnia 2024 resort podpisał umowę z Hutą Stalowa Wola o wartości blisko 8 mld zł na dostawy ponad 250 wozów towarzyszących dla haubic samobieżnych K9.
Tak jak wspominaliśmy, najnowszy rzut haubic K9 składa się z 3 dodatkowych haubic, które pojadą nie do jednostki, lecz do #HSW @PGZ_pl, gdzie zostaną przemalowane, a potem, jesienią sprawdzone i przebadane w Wojskowym Instytucie Techniki Inżynieryjnej, po czym wejdą do służby. https://t.co/NE8xujogJk
— Agencja Uzbrojenia (@AgencjaUzbr) August 27, 2025
Nie ma lekko, ciężka praca popłaca – wcześniej Kraby, wczoraj K9 i K2 – nie ma chwili przerwy w dostawach dla 🇵🇱 wojska nowoczesnego uzbrojenia. Naszym celem jest bezpieczna Polska. pic.twitter.com/ZiVIXy1zTo
— Agencja Uzbrojenia (@AgencjaUzbr) August 28, 2025

