24 października podczas spotkania ministrów obrony państw członkowskich NATO w Brukseli, przedstawiciel Republiki Czeskiej podpisał porozumienie w sprawie dołączenia do konsorcjum NATO MMF (Multinational Multi-Role Tanker Transport Fleet).
Porozumienie o dołączeniu nowego państwa do NATO MMF podpisali zastępca sekretarza generalnego NATO Mircea Geoana i ministrowie obrony Belgii Didier Reynders, Holandii Ank Bijleveld, Luksemburga François Bausch, Niemiec Annegret Kramp-Karrenbauer, Norwegii Frank Bakke-Jensen oraz Czech Lubomír Metnar / Zdjęcie: NATO
Czechy będą szóstym państwem – po Belgii, Holandii, Luksemburgu, Niemczech i Norwegii – które zamierza wspólnie kupić i eksploatować osiem samolotów tankująco-transportowych Airbus A330-200 MRTT (Multinational Multi-Role Tanker Transport). Inicjatywa jest wspierana przez Unię Europejską poprzez Europejską Agencję Obrony (European Defence Agency) od 2012.
/ Film: NATO
Czechy były wymieniane jako potencjalny członek NATO MMF od początku tej inicjatywy. Konsorcjum zostało utworzone przez Holandię i Luksemburg 28 lipca 2016. Państwa te zamówiły dwa samoloty. 16 lutego 2017 dołączyły do nich Belgia, Niemcy i Norwegia, co zwiększyło zamówienie o sześć kolejnych A330-200 MRTT. Kolejnymi państwami zainteresowanymi udziałem w NATO MMF są Hiszpania i Szwecja.
2 czerwca 2019 w zakładach Airbusa w Manchesterze zaprezentowano pierwszy A330-200 MRTT w barwach Sojuszu Północnoatlantyckiego. Osiem samolotów tankująco-transportowych zamówiła Agencja wsparcia i zamówień NATO (NATO Support and Procurement Agency) przez organizację OCCAR (Organisation conjointe de coopération en matière d’armement) / Zdjęcie: Airbus Space and Defence
Jeszcze w listopadzie 2014, gdy budowano podwaliny konsorcjum zainteresowanie udziałem wyrażała Polska. Ministerstwo Obrony Narodowej zrezygnowało z tego na rzecz rozpoczętego 15 lutego 2017 programu Karkonosze dotyczącego kupna samolotów transportowo-tankujących.
Wszystkie zamówione A330-200 MRTT będą stacjonowały w dwóch bazach lotniczych: holenderskiej Eindhoven i niemieckiej Kolonia-Bonn. Samoloty będą wykorzystywane do zadań tankowania w powietrzu, transportu ładunków i pasażerów oraz ewakuacji medycznej (Flota NATO AWACS zmodernizowana, 2018-12-21).
Opis
Dostawa pierwszych dwóch A300-200 MRTT spodziewana jest na przełomie maja i czerwca 2020 roku. Pierwszy samolot oznaczony MMF-1 został oblatany 28 listopada 2018 w bazie lotniczej Getafe pod Madrytem. Następnie przeleciał do Wielkiej Brytanii, gdzie został pomalowany. Dostawy zamówionych samolotów zakończą się w 2024 roku (Pierwszy A330 dla NATO MMF oblatany, 2018-12-03).