11 maja o godz. 17.30 na lotnisku Wrocław-Strachowice wylądował ukraiński, ciężki samolot transportowy An-124-100-150 Rusłan (nr rej. UR-82072) linii Antonov Airlines, realizujący transport strategiczny w ramach programu SALIS (Strategic Airlift International Solution) dla Agencji Wsparcia i Zamówień NATO NSPA (NATO Support and Procurement Agency). Samolot przybył z transportem środków medycznych zakupionych w Chinach przez Grupę Lotos na zlecenie Ministerstwa Obrony Narodowej.
Ukraiński Rusłan po raz trzeci dostarczył medykamenty na zlecenie MON w ramach natowskiego programu SALIS
Operacja na zlecenie polskiego rządu rozpoczęła się dwa dni wcześniej. Ukraiński samolot wystartował 9 maja z podkijowskiego lotniska Hostomel i po 9 godz. i 57 min. wylądował na lotnisku Tiencin-Binhai w Chinach, gdzie rozpoczęto załadunek zamówionego wyposażenia. 10 maja wystartował do kazachskiego Ałmaty, gdzie wylądował po 5. godz. 42 min. w celu dotankowania. 11 maja rozpoczął lot do Wrocławia, gdzie wylądował po 8 godz. i 5 min. Po wyładunku, 12 maja wystartował z powrotem do Ałmaty, skąd prawdopodobnie odleci do Chin po kolejne zamówienia, jakie linie Antonov Airlines realizują bez przerwy na zlecenie wielu rządów w ramach walki z pandemią na świecie.
Zgodnie z informacją Grupy Lotos, na pokładzie samolotu znalazło się około 105 tys. kombinezonów ochronnych i 210 tys. przyłbic ochronnych. Nie poinformowano tym razem o masie ładunku, ani jego kubaturze. W transport były zaangażowane również Ministerstwo Aktywów Państwowych oraz Agencja Rozwoju Przemysłu, która zapewniła wsparcie logistyczne.
Na pokładzie samolotu znalazło się około 105 tys. kombinezonów ochronnych i 210 tys. przyłbic ochronnych, wyprodukowanych w Chinach / Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Narodowej
Zakupione wyposażenie w większości trafi do Magazynu Składnicy Agencji Rezerw Materiałowych w Lublińcu przy wsparciu Poczty Polskiej. Finalnie środki będą dystrybuowane do szpitali jednoimiennych w całej Polsce zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Zdrowia.
/ Film: Lotos
Co istotne, był to trzeci transport strategiczny w ramach natowskiego programu SALIS za pomocą ukraińskich samolotów An-124 do Wrocławia. Pierwsze dwa zrealizowano 9 i 16 kwietnia (w przypadku drugiego lotu poinformowano o masie ładunku – 73 t). W międzyczasie, 14 kwietnia do Warszawy przyleciał, również należący do Antonov Airlines, największy samolot na świecie, An-225 Mrija, który m.in. na zlecenie Grupy Lotos przywiózł transport medykamentów o masie 102 t (COVID-19: Pierwszy transport SALIS we Wrocławiu, 2020-04-09; COVID-19: An-225 Mrija w Warszawie, 2020-04-14; COVID-19: Kolejne transporty dla MON, 2020-04-17).
Loty w ramach programu SALIS są realizowane na zlecenie resortów obrony państw partycypujących w programie. Są to Belgia, Czechy, Francja, Niemcy, Norwegia, Polska, Słowacja, Słowenia i Węgry. W ramach walki z trwającą pandemią choroby zakaźnej COVID-19, wywołanej przez koronawirusa SARS-CoV-2, takie loty wykonano dotąd do Czech, Polski, Niemiec, Rumunii i Słowenii (COVID-19: Mrija w Niemczech, 2020-04-28).