Podczas trwających 15. targów lotniczych China International Aviation & Aerospace Exhibition (Airshow China) w Zhuhai k. Hongkongu, chińska spółka CSOC (China Shipbuilding & Offshore International), wchodząca w skład koncernu stoczniowego CSIC (China Shipbuilding Industry Corporation) zaprezentowała pełnowymiarowy bezzałogowy bojowy pojazd nawodny Jari, klasy USV (Unmanned Surface Vessel). Demonstrator technologii w pomniejszonej skali został ujawniony 21 sierpnia 2019.
Zdjęcie: China Military Online
Okręt, którego pełna nazwa brzmi Jari-USV-A lub Orca ma 58 metrów długości, 500 ton wyporności o zasięg do 4000 mil morskich, a jego przeznaczeniem ma być atakowanie celów na długich dystansach, obrona przeciwlotnicza i przeciwrakietowa oraz walka z okrętami podwodnymi. Więcej szczegółów nie ujawniono, ale załączono krótkie nagranie wideo prezentujące jednostkę.
Kadłub charakteryzuje się, zgodnie z obowiązującymi trendami, zredukowanym przekrojem radarowym (RCS), czyli tzw. stealth. Został zbudowany w układzie trimarana (dlatego jest to okręt o znacznej prędkości), otrzymał maszt zintegrowany z widocznymi płaskimi antenami czujników (w tym zapewne anteny ścianowe radaru z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA), ale co ciekawe także tradycyjny mostek dowodzenia, o czym świadczą prostokątne iluminatory, a więc nie jest to do końca okręt bezzałogowy, a opcjonalnie załogowy – czyli może zabierać na pokład załogę lub działać w trybie autonomicznych.
Na nagraniu nie widać efektorów do opisywanych zdolności bojowych, ale w części rufowej jest duża zatoka, być może przeznaczona dla mniejszym systemów bezzałogowych. Można też zauważyć pokład rufowy, na którym znajduje się bezzałogowy morski śmigłowiec rozpoznawczy Z-5B/H Frigate Bird z serii Zhishengji-5, ujawniony po raz pierwszy 22 września 2020 podczas 6. wystawy Military Intelligent Technology and Equipment Expo w Pekinie. Wiropłat ma masę startową 480 kg, ładowność 100 kg, prędkość maksymalną 120 km/h, pułap praktyczny 3500 m, a napęd elektryczny umożliwia 7-godzinny lot.
Jari-USV-A (Orca) znacząco różni się od demonstratora technologii Jari sprzed pięciu lat. Przede wszystkim tamta jednostka była jednokadłubowa i zbudowana w skali: 15 m długości i 20 t wyporności. Ale informowano wówczas, że uzbrojeniem ma być zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z 30-mm armatą automatyczną, który może zostać doposażony w wyrzutnię niekierowanych pocisków rakietowych, dwie poczwórne wyrzutnie pionowego startu dla pocisków przeciwlotniczych, a po bokach nadbudówki – dwie pojedyncze wyrzutnie lekkich torped. Jednostka miała osiągać prędkość 42 w. i zasięg do 500 mil morskich.
Projekt i makieta zostały opracowane przez Instytuty Badawcze nr 702 i 716. Ujawnienie konstrukcji i zapowiedź budowy prototypu odbyła się podczas targów obronnych i lotniczych Africa Aerospace and Defence (AAD) 2018 w Tshwane w RPA. Następnie makieta została zaprezentowana podczas targów przemysłu obronnego IDEX 2019 w Abu Zabi.
Źródło: China Military Online
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.