We wtorek, 2 stycznia, chińska państwowa telewizja CCTV zaprezentowała materiał filmowy z przechodzącym próby stoczniowe przyszłym lotniskowcem CNS Fujian (CV-18) typu 003, który zwodowano 17 czerwca 2022. Po raz pierwszy można zobaczyć okręt w pełnej krasie, który jest pierwszą jednostką tej klasy opracowaną samodzielnie w Chińskiej Republice Ludowej (Chiny zwodowały lotniskowiec CNS Fujian (CV-18)).
To co wyróżnia go na tle dwóch obecnych okrętów lotniczych marynarki wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej, czyli CNS Liaoning (CV-16) typu 001 (304,5 m długości, 54 500 t wyporności standardowej i 67 500 t wyporności pełnej) oraz Shandong (CV-17) typu 002 – to fakt, że bazują one na sowieckim/rosyjskim projekcie 1143.5 Admirał Kuzniecow i są wyposażone w skocznie typu ski-jump. W przypadku Fujiana, chińscy konstruktorzy zastosowali katapultę elektromagnetyczną, co jest rozwiązaniem dopiero wprowadzonym w amerykańskiej US Navy wraz z lotniskowcem USS Gerald R. Ford (CVN-78) typu Ford od kilku lat (Drugi chiński lotniskowiec w służbie).
https://twitter.com/Nickatgreat1220/status/1742150654611849503
I tak na stopklatce uzyskanej z materiału filmowego zaprezentowanego w CCTV po raz pierwszy wyraźnie widać trzy katapulty elektromagnetyczne, które podczas zeszłorocznego wodowania były zasłonięte czymś w rodzaju parawanów. Nie licząc nagrania wideo z 26 listopada 2022, wykonanego przez anonimowego pasażera samolotu rejsowego, prezentującego stocznię Jiangnan w Szanghaju, w której realizowano test jednej z katapult Fujiana podczas którego wystrzeliwano do wody specjalne pojazdy. Jednak tamte ujęcie nie mogło tak dobrze pokazać okrętu, jak najnowsze.
https://twitter.com/HenriKenhmann/status/1728685029801509359
Co ciekawe na najnowszym ujęciu, na pokładzie widać także, prawdopodobnie makietę, samolotu pokładowego Shenyang J-15 (kopia rosyjskiego Su-33). Warto dodać, że w Chinach toczy się prawdopodobnie rywalizacja biur konstrukcyjnych o następcę J-15 pomiędzy Shenyang J-35 (już oblatanym), a planowanym pokładowym wariantem Chengdu J-20 (w kodzie NATO: Fagin). Na wyposażenie skrzydła lotniczego trafi też nowy samolot wczesnego ostrzegania AVIC KJ-600 (Chiny: Oblot pokładowego J-35, J-20 następcą J-15?, Oblot chińskiego samolotu wczesnego ostrzegania KJ-600).
30 grudnia 2023 pojawiły się informacje, że okręt ponownie został wprowadzony do suchego doku nr 4, w którym znajdował się podczas budowy. Zostało to potwierdzone zdjęciem satelitarnym z 1 stycznia br. Powrót do doku można wytłumaczyć koniecznością oczyszczenia kadłuba z porostów z uwagi na fakt, że przez nieco ponad pół roku okręt był zacumowany w wodach subtropikalnych. Jest to konieczne przed rozpoczęciem prób morskich. Dlatego wydaje się, że opublikowany wczoraj materiał wideo został podczas przejścia jednostki z basenu portowego do suchego doku.
https://twitter.com/RupprechtDeino/status/1741003764801409428
https://twitter.com/RupprechtDeino/status/1741239060171989470
https://twitter.com/RupprechtDeino/status/1741902208076058740?s=20
Na innej stopklatce widać, choć niewyraźnie, wyspę (superstrukturę) okrętu:
Oczekuje się, że próby morskie okrętu rozpoczną się w tym roku, a przekazanie okrętu zamawiającemu raczej nie nastąpi wcześniej niż na początku 2025.
Przypomnijmy, że prace nad lotniskowcem rozpoczęto prawdopodobnie w lutym 2015. W lutym 2016 odbyło się pierwsze cięcie blach, a w marcu 2017 położono stępkę. Potem prace zastopowały, gdy testowano dwa rozwiązania: katapultę parową i katapultę elektromagnetyczną krajowej konstrukcji – ostatecznie zdecydowano się na tę drugą. Proces montażu głównych bloków konstrukcyjnych rozpoczęto w maju 2020, a już w lipcu kadłub wprowadzono do suchego doku nr 3. Do września w doku znalazły się wszystkie bloki dna kadłuba, oprócz gruszki dziobowej.
Zgodnie z ujawnionymi informacjami, CNS Fujian (CV-18) typu 003 ma długość całkowitą 320 m (pokład) i długość na linii wody 300 m, szerokość pokładu wynosi 78 m, a szerokość na linii wody 39,5 m. Okręt ma wypierać standardowo 71 875 t, natomiast wyporność pełna ma wynieść 80 000-85 000 t. Napęd stanowią kotły parowe zintegrowane z silnikami elektrycznymi.
Według szacunków zachodnich i japońskich analityków, okręt zabierze na pokład grupę lotniczą liczącą 40 samolotów i śmigłowców. Jest określany jako pierwszy nieamerykański superlotniskowiec, choć jest nieznacznie od nich mniejszy. Podkreśla się również, że to największy i najbardziej zaawansowany chiński okręt wojenny.
Tymczasem trwają przygotowania do położenia stępki pod czwarty lotniskowiec, typu 004, który również będzie wyposażony w katapultę elektromagnetyczną, ale ma być jeszcze większy od Fujian i dysponować okrętowym napędem jądrowym. Specjaliści szacują, że może wypierać nawet 110 000 t, a więc więcej niż amerykańskie superlotniskowce typu Nimitz i Ford. Według różnych źródeł, do 2035 Chiny chcą posiadać przynajmniej sześć lotniskowców – obecnie państwo to dysponuje największą liczbą okrętów wojennych, więcej niż USA, ale są to jednostki mniejsze niż te w US Navy (Czwarty chiński lotniskowiec, Chiny rozwijają atomowy lotniskowiec).