W poniedziałek, 17 marca 2025, oficjalny chiński serwis prasowy China Military Online poinformował, że spółka Yi-Tong UAV System Co. z Yantai w prowincji Shandong dokonała oblotu prototypu transportowego, bezzałogowego statku latającego TP1000, napędzanego dwoma silnikami turbośmigłowymi.
Zdjęcia: China Military Online
Dziewiczy lot z lotniska przyzakładowego spółki położonego w wschodzie prowincji Shandong, który odbył się w niedzielę, 16 marca br., trwał 26 minut. Jak poinformowano, nowy samolot może przetransportować ładunek użyteczny o masie 1000 kg w ładowni o kubaturze 7 m sześc. na dystans do 1000 km. Maksymalna masa startowa wynosi 3300 kg. Charakteryzuje się modułową zabudową napędu oraz opracowanym własnymi siłami zdublowanym kilkukrotnie systemem sterowania.
Samolot otrzymał tylne drzwi ładunkowe, dzięki czemu, jak zadeklarowano, możliwy jest zrzut ładunku ze spadochronem, np. podczas operacji logistycznych czy ratunkowych.
Oprócz transportu towarów, TP1000 można szybko modyfikować zgodnie ze specyfikacjami klienta w zakresie monitorowania akwenów morskich, badań naukowych, rozwoju zasobów i projektów infrastruktury regionalnej ze względu na doskonałe osiągi lotu, ładowność i niższe koszty operacyjne, powiedział Jin Ge, dyrektor generalny Yi-Tong UAV System Co.
Yi-Tong UAV System Co. zamierza uzyskać certyfikat zdatności do lotu dla TP1000 do końca 2025, tak aby operacje komercyjne mogły rozpocząć się w 2026 po zatwierdzeniu przez organy regulacyjne.
Udany debiut TP1000 ulepsza nasze portfolio produktów skoncentrowane na bezzałogowcach ze skrzydłami stałymi oraz pionowego startu ze skrzydłami kompozytowymi — powiedział Jin.
Mniejszy samolot TP500 o ładowności 500 kg pomyślnie ukończył loty testowe w lutym 2025, wchodząc w nową fazę certyfikacji. Tymczasem TR100, podstawowy model o ładowności 150 kg, również wszedł w fazę próbnej eksploatacji.
W porównaniu do TP500, który przenosi 500 kg na odległość 500 km, TP1000 oferuje większą ładowność i zasięg. Razem zaspokoją rosnący popyt na logistykę na niskich wysokościach — powiedział Jin.
Spółka pozyskała 30 zamówień od klientów, w tym od ZTO Express.
Yi-Tong UAV System Co. działa w ramach nowej strefy technologii Yantai Huang-Bohai, która stała się centrum badań i rozwoju bezzałogowych statków powietrznych oraz produkcji, goszcząc przedsiębiorstwa i instytuty badawcze zajmujące się produkcją bezzałogowców, podstawowymi komponentami i zastosowaniami w powietrzu, na lądzie i morzu. Yi-Tong UAV System Co. utworzyła linię produkcyjną o powierzchni 4000 m kw. i zainicjowała budowę parku przemysłowego bezzałogowców o powierzchni ponad 20 000 m kw. Do końca 2025 spółka zamierza osiągnąć roczną zdolność produkcyjną 100 dużych bezzałogowców.
Na koniec warto dodać, że publikacja informacji na oficjalnym portalu Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej nie może być przypadkowa. W styczniu br. opublikowano informację o bezzałogowców transportowych CH-YH1000, także o ładowności 1000 kg, przed planowanym oblotem. Takimi konstrukcjami z pewnością interesuje się chińskie wojsko. Na tym polu, podczas 15. targów lotniczych China International Aviation & Aerospace Exhibition (Airshow China) w Zhuhai k. Hongkongu, które odbyły się 12-17 listopada 2024, zaprezentowano prototyp dwusilnikowego, bezzałogowego samolotu transportowego W5000 (największy taki statek powietrzny zbudowany w Chinach) czy autonomiczny, bezzałogowy zmiennowirnikowec Lanying UR6000.
https://twitter.com/Echinanews/status/1900849460802187744


