Inspektorat Uzbrojenia poinformował magazyn MILMAG o liczbie chętnych przedsiębiorstw zainteresowanych procedurą badania rynku w ramach fazy analityczno-koncepcyjnej w programach Rybitwa i Płomykówka.
Morski samolot patrolowy SAAB Swordfish MPA / Zdjęcie: SAAB
Pierwszy z programów, obejmujący zwiększenia zdolności do kompleksowego rozpoznania morskiego oraz zwalczania okrętów podwodnych i nawodnych ma doprowadzić do zakupu dla Sił Zbrojnych RP w latach 2023-2030 (daty te mogą jednak ulec zmianie, w związku z zmianą Planu Modernizacji Technicznej) trzech morskich samolotów patrolowych. Do badania rynku w sprawie Rybitwy zgłosiło się aż 17 chętnych.
To przedsiębiorstwa: Aerodata AG; Airbus Defence & Space; Antonov Company; Boeing Defence, Space & Security; Elbit Systems Izrael; Elbit System of Australia (ELSA) & Kul Technologies (KT) & Amphibian Aerospace Industries (AAI); IAI ELTA Systems Ltd.; Leonardo Aircraft; MAW Telecom Intl. S.A. & L-3 Communications UK Limited; MBDA Italia; Poland-U.S. Operations sp.z o.o.; Politechnika Gdańska Centrum Morskich Technologii Militarnych; Polska Grupa Zbrojeniowa & Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej; Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o.; SAAB AB; Sierra Nevada Corporation; oraz S.G.D. Engineering.
W programie Płomykówka, dotyczącego pozyskania zdolności do kompleksowego rozpoznania z powietrza, czyli zakupu do 2023 (ponownie data ta może ulec zmianie) trzech samolotów rozpoznania elektronicznego (SIGINT), obrazowego (IMINT) i radiolokacyjnego (RADINT), liczba zgłoszonych do badania rynku jest krótsza.
Obejmuje 13 podmiotów: Airbus Defence And Space; Elbit Systems Ltd; Elta Systems Ltd; Flytronic Sp. z o.o.; Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych w Warszawie; Leonardo – Finmeccanica; Polska Grupa Zbrojeniowa; Rockwell Collins Government Systems; SAAB AB; Sierra Nevada Corporation; Thales Polska; WB Electronics; oraz Yagal.
Warto dodać, że uczestniczenie w badaniu rynku nie musi w żadnym stopniu przełożyć się na udział w postępowaniu, czy uzyskanie do niego zaproszenia. Często w rozmowach nie biorą udziału dostawcy poszukiwanych samolotów, ale producenci specjalistycznych systemów elektronicznych i innych. W przypadku Rybitwy zakłada się zakończenie fazy analityczno-koncepcyjnej jeszcze w bieżącym roku, w programie Płomykówka w 2018.
Pierwszy raz zdolność do kompleksowego rozpoznania z powietrza oraz zwalczania okrętów podwodnych Płomykówka została ujęta w Wymaganiach Operacyjnych z 2008, zredefiniowanych w 2012, kiedy to zrezygnowano z modernizacji kolejnych samolotów M-28 Bryza 1RM do wersji M-28 Bryza 1RM/BIS.
21 marca 2013 ówczesny minister Obrony Narodowej zatwierdził Koncepcję osiągnięcia zdolności w zakresie rozpoznania, patrolowania akwenów morskich oraz wykrywania i zwalczania okrętów podwodnych z wykorzystaniem samolotów C-295MPA/ASW (Maritime Patrol Aircraft/Anti-Submarine Warfare). Koszt ich zakupu, włącznie z wydatkami na infrastrukturę, szacowano wówczas na 1-1,4 mld zł.
Sugerowano wówczas, że platformę patrolowego samolotu morskiego powinien stanowić samolot C-295M, bowiem był kupowany i użytkowany w Siłach Zbrojnych RP. Jego odmiana morska miała różnić się od wersji transportowej jedynie wyposażeniem specjalistycznym. W 2015 poinformowano, że Koncepcja nie została uzgodniona w MON i nigdy nie weszła w życie.
Tak samo nie podjęto realizacji budowy odpowiedniej infrastruktury na lotnisku Marynarki Wojennej w Cewicach (Siemirowice). Prace miały obejmować budowę dwustanowiskowego hangaru postojowego i jednostanowiskowego hangaru postojowo-obsługowego oraz płaszczyzny przedhangarowej.
W 2015 zdecydowano też podzielić Wymaganie Operacyjne Płomykówka na dwa odrębne. Pierwsze obejmowało kompleksowe rozpoznanie (SIGINT, IMINT i RADINT) z powietrza, drugie – rozpoznanie morskie (MPA) i zwalczanie okrętów podwodnych (ASW), któremu nadano kryptonim Rybitwa.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.