Przejdź do serwisu tematycznego

Certyfikacja bezzałogowca/pseudosatelity Zephyr w Wielkiej Brytanii

Spółka zależna Airbusa, AALTO, poinformowała o uzyskaniu certyfikacji jako zatwierdzonej organizacji projektującej samoloty (Design Organisation Approval) przez Urząd Lotnictwa Cywilnego Wielkiej Brytanii. Jest to ważny krok w kierunku certyfikacji typu dla produkowanego przez AALTO bezzałogowego samolotu klasy HAPS, Zephyr

W czwartek, 25 lipca 2024, podczas międzynarodowych pokazów lotniczych Farnborough International Airshow 2024 w Wielkiej Brytanii, spółka zależna Airbusa, AALTO HAPS Limited, poinformowała o uzyskaniu certyfikacji jako zatwierdzonej organizacji projektującej samoloty (Design Organisation Approval) dla bezzałogowej platformy wysokościowej/pseudosatelity Zephyr S klasy HAPS (High Altitude Platform Station) przez Urząd Lotnictwa Cywilnego Wielkiej Brytanii (UK Civil Aviation Authority).

Zdjęcia: AALTO HAPS Limited

Uzyskany certyfikat DOA (Design Organisation Approval) jest następstwem kilkumiesięcznej współpracy pomiędzy AALTO a UK CAA, w ramach której spółka postępuje w procesie certyfikacji typu swojego najnowszego samolotu Zephyr Z8.

Spółką z siedzibą w Wielkiej Brytanii muszą uzyskać certyfikat DOA przed uzyskaniem certyfikatu typu, czyli standardu zdatności do lotu, który pomoże ułatwić komercyjną aktywację i wdrożenie usług AALTO na całym świecie.

W ramach certyfikacji DOA, urząd UK CAA przeprowadził wstępny przegląd AALTO obejmujący procedury spółki, obiekty i kompetencje jej zespołu projektowego. Certyfikat DOA potwierdza, że ​​AALTO jest organizacją posiadającą możliwości projektowania samolotów zgodnie z najwyższymi standardami. AALTO ściśle współpracuje obecnie z UK CAA w zakresie certyfikacji typu dla Zephyr S przed planowanym wprowadzeniem do eksploatacji w 2026.

Samer Halawi, dyrektor generalny AALTO, powiedział:

To znaczący kamień milowy w planie działania Zephyr dla przemysłu i handlu. Po przełomowej inwestycji w naszą działalność i rozpoczęciu naszego kompleksowego sezonu lotniczego, zatwierdzenie to podkreśla zaufanie organów regulacyjnych do HAPS, ponieważ pokazujemy potencjał świadczenia najnowocześniejszych usług ze stratosfery. UK CAA w dalszym ciągu udowadnia, że ​​jest światowym liderem jako podmiot umożliwiający rozwój zrównoważonych technologii, takich jak Zephyr, który pozostaje liderem innowacji wykorzystujących energię słoneczną.

Pierre-Antoine Aubourg, dyrektor ds. technologii w AALTO, dodał:

To potwierdzenie wydane przez wiodący na świecie organ lotniczy świadczy o zaangażowaniu i wiedzy naszych zespołów w AALTO. Nasze działy techniczne i inżynieryjne w dalszym ciągu kierują się wyznaczaniem najwyższych możliwych standardów, wspólnie z UK CAA, którego wsparcie i wiedza były niezbędne na naszej drodze do certyfikacji. Ponieważ koncentrujemy się na zapewnieniu certyfikatu typu dla Zephyra, nie możemy się doczekać ścisłej współpracy z UK CAA w nadchodzących miesiącach. Jestem pewien, że dzięki ich ciągłemu wsparciu będziemy nadal wyznaczać nowe kierunki w zakresie regulacji technologii Zephyr i HAPS.

Garry Lathey, kierownik ds. projektowania i certyfikacji w UK CAA powiedział:

Jesteśmy zobowiązani współpracować jako organ regulacyjny z innowacyjnymi firmami, takimi jak AALTO, aby odgrywać naszą rolę w realizacji ich pomysłów w bezpieczny i zrównoważony sposób. Przyznanie AALTO certyfikatu DOA przybliża przyszłość certyfikowanych bezzałogowców klasy RPAS, demonstrując nasze zaangażowanie w zapewnienie, że Wielka Brytania pozostanie w czołówce światowych innowacji w lotnictwie. Będziemy nadal współpracować z organami regulacyjnymi na całym świecie, aby chronić konsumentów i umożliwiać wprowadzanie innowacji w zakresie certyfikowanych RPAS.

3 czerwca br. konsorcjum japońskich przedsiębiorstw, na którego czele stoją NTT DOCOMO, Inc. i Space Compass Corporation, wraz z Mizuho Bank Limited i Development Bank of Japan Inc., zobowiązała się do zainwestowania 100 mln USD w spółkę AALTO HAPS Limited. Wcześniej, 24 kwietnia 2023 AALTO HAPS podpisała kontrakt z Space Compass Corporation z Japonii dotyczący lotu demonstracyjnego Zephyr Z8B.

Latając miesiącami w stratosferze (obecny rekord to ponad 64 dni), Zephyr oferuje możliwości, które zrewolucjonizują łączność mobilną i obserwację Ziemi. Zephyr może zapewnić usługi łączności mobilnej 5G, monitorowanie, śledzenie, wykrywanie i identyfikację. AALTO jest zatem dobrze przygotowana do różnych zastosowań swojej platformy, takich jak zwiększanie zasięgu operatora sieci komórkowej i zapewnianie łączności o dużej przepustowości, w tym podczas reakcji władz na klęski żywiołowe.

Zephyr S został ujawniony podczas międzynarodowych targów lotniczych Farnborough 2018. Podstawowym celem statku powietrznego klasy HAPS jest zapewnienie lokalnej dostępności do niektórych usług po przystępnej cenie za pomocą zasilanego energią słoneczną samolotu wielokrotnego użytku. Usługami tymi mogą być m.in. monitoring obszarów morskich, patrolowanie granic, łączność, wykrywanie pożarów lasów. Przeznaczony do lotów w stratosferze na średniej wysokości 70 000 stóp (21 km) ultralekki Zephyr S ma skrzydła o rozpiętości 25 metrów, waży mniej niż 75 kg, lata ponad zjawiskami pogodowymi (chmury, prądy strumieniowe – jet stream) i nad normalnym ruchem lotniczym (Seryjne pseudosatelity Zephyr S).

Idealnie przystosowany do długotrwałej, lokalnej obecności (ISR/wywiad, obserwacja i rozpoznanie), Zephyr S oferuje użytkownikowi możliwość skupienia zainteresowania na określonym obszarze (który może być szeroki na setki mil), zapewniając przy tym usługi telekomunikacyjne podobne do satelitów oraz obserwacji ziemi (z większą szczegółowością obrazu) przez długi czas bez zakłóceń (Bezzałogowiec/pseudosatelita Zephyr zapewni łączność na Bermudach).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X