W poniedziałek, 20 stycznia 2025, niemiecka grupa Rheinmetall AG poinformowała, że podpisała umowę wykonawczą z Urzędem do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) o wartości ponad 330 mln EUR (1,406 mld zł) na dostawę 568 samochodów ciężarowych RMMV HX2.
Jest to część 7-letniej umowy ramowej z 1 lipca 2024 opiewającej na 3,5 mld EUR brutto (wówczas 15,07 mld zł), w ramach której niemiecki resort obrony ma prawo do zamówienia łącznie 6500 pojazdów ciężarowych. Zamówiono wówczas pierwszą partię 250 ciężarówek za 312 mln EUR (wówczas 1,343 mld zł). Oprócz tego w ramach umowy ramowej wprowadzona zostanie nowa kategoria pojazdów w układzie napędowym 4×4 i klasie obciążenia 3,5t. Pojazdy mają w maksymalnym stopniu współdzielić komponenty z rodziną UTF.
18 grudnia 2024 komisja budżetowa (Haushaltsausschuss) parlamentu (Bundestagu) zatwierdziła wniosek o sfinansowanie zakupu drugiej partii HX2, dzięki czemu Rheinmetall AG zarezerwowała zamówienie już w czwartym kwartale.
Druga umowa wykonawcza obejmuje zatem dostawę 349 samochodów ciężarowych w ramach rodziny platform UTF, o klasie obciążenia 5 i 15 t (Ungeschützte Transportfahrzeuge mil gl in den Zuladungsklassen 5 t und 15 t) z dostawami w 2026 oraz 219 platform wsparcia logistycznego WLS (Wechselladersystem) z hakowym systemem samozaładowczym HIAB do obsługi ładunków spaletyzowanych (w tym 121 z kabiną opancerzoną) z dostawami do listopada 2025. Alternatywnie pojazdy te mogą również przewozić wymienną platformę lub 20-stopowy kontener standardowy ISO. Te pierwsze mają trafić na wyposażenie 45. Brygady Pancernej Litwa (Panzerbrigade 45 Litauen) formowanej na Litwie.
Rodzina samochodów ciężarowych RMMV HX2, w ramach programu UTF, zastępuje w Bundeswehrze przestarzałe MAN KAT1 MIL GL, produkowane w latach 1976-1981 w wersjach 8×8, 6×6 i 4×4.
W 2024 grupa Rheinmetall AG dostarczyła rekordową liczbę 2015 pojazdów logistycznych RMMV HX2, co w znacznym stopniu przyczyniło się do wzmocnienia zdolności logistycznych Bundeswehry. Oznaczało to duży krok naprzód w modernizacji floty ciężarowej Bundeswehry i rozbudowy jej zdolności logistycznych. Pojazdy, które mają zostać dostarczone między teraz a 2024, obejmują 1715 w wariancie WLS, 250 w wariancie UTF z kabiną nieopancerzoną i 50 naczep, zamówionych na podstawie istniejących umów. Duża ilość i szybka dostawa imponująco demonstrują nową erę zamówień Bundeswehry, podkreślając znaczenie Rheinmetall AG jako niezawodnego partnera dla sił zbrojnych.
5 lipcu 2017 Bundeswehra złożyła zamówienie na dostawę nowej rodziny pojazdów logistycznych w początkowej liczbie do 2271 egzemplarzy. Potem, pod koniec grudnia 2019 rozszerzono go do 3271 egzemplarzy. W czerwcu 2020 zawarto umowę na dostawę następnych 4000 samochodów, w tym kolejnych do wcześniej zamawianych nieopancerzonych ciężkich zestawów transportowych HX81 SaZgM Elefant 2 do transportu m.in. czołgów Leopard 2 czy samobieżnych haubic PzH 2000, dzięki ładowności do 73 t.
Od 2017 roku do końca 2024 roku do Bundeswehry trafiło ponad 6000 pojazdów HX2. Duża część programu ponad 75 procent – jest realizowana w Niemczech, reszta w Austrii. Część z pojazdów otrzymała aktywny system ochrony (ASOP) klasy soft-kill Rheinmetall ROSY.
Grupa użytkowników rodziny pojazdów HX2 obejmuje także Wielką Brytanię, Australię, Nową Zelandię, Norwegię, Szwecję, Austrię, Węgry, Singapur, Słowenię, Danię i Ukrainę, a ostatnio dołączyła do nich Kanada. Liczba dostarczonych pojazdów przekracza 20 000 egzemplarzy.
https://twitter.com/RheinmetallAG/status/1881393485011386625