Celem tego projektu (finansowanego w ramach Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej) jest wprowadzenie do służby dwóch nowoczesnych jednostek patrolowych mogących pełnić zadania:
- ochrony granicy morskiej,
- prowadzenia działań kontrolnych na podejrzanych jednostkach,
- zwalczania skutków katastrof ekologicznych,
- ratownicze,
- przeciwpożarowe.
Zdjęcia: Michał Szafran, MILMAG
Podczas prac projektowych szczególny nacisk położono na niskoemisyjność, energooszczędność oraz na jak najmniejszą załogę (30 funkcjonariuszy). Dzięki temu eksploatacja stanie się niezwykle ekonomiczna i nie będzie stanowiła obciążenia dla zasobów ludzkich Rajavartiolaitos. Na dziobie tej 98-metrowej jednostki umieszczony zostanie duży pokład lotniczy pozwalający na współpracę ze śmigłowcami Super Puma oraz zdolny do obsługi maszyn bezzałogowych. Uzbrojenie będzie montowane w zależności od sytuacji, ale nie będzie większe niż wkm kal. 12,7 mm (Finlandia: Kadłub pierwszej korwety typu Pohjanmaa gotowy).
Stępkę pod pierwszą jednostkę oznaczoną NB 1406 noszącą nazwę Karhi położono w marcu 2024 roku. Budowy kadłuba podjęła się stocznia Baltic Operator Sp. z o.o., wchodząca w skład Grupy Przemysłowej Baltic. Polacy pełnią rolę podwykonawcy dla fińskiej stoczni Meyer Turku Oy z Turku i ich zadaniem jest budowa częściowo wyposażonego kadłuba. Nadbudówki powstaną w Uudenkaupungin Työvene Oy, mieszczącej się w miejscowości Uusikaupunki (Fińska straż graniczna RVL otrzyma nowe samoloty patrolowe).
Podczas przygotowania do wodowania w dniu 10 lutego 2025 roku doszło do ześlizgnięcia się z pontonu oraz niekontrolowanego uderzenia w powierzchnię wody. Doprowadziło to do prawie miesięcznego opóźnienia, gdyż niezbędny okazał się pobyt w doku pływającym oraz dokładne sprawdzenie czy nie doszło do poważniejszych uszkodzeń.
15 marca kadłub Karhi został wyciągnięty z doku i odstawiony na Nabrzeże Kaszubskie, gdzie czekały na niego dwa estońskie holowniki – Vega i Mars. Operacja holowania rozpoczęła się 20 marca w godzinach popołudniowych i szacuje się, że Karhi dotrze do Finlandii około 23 marca. Następnie trafi na prace wyposażeniowe oraz montaż specjalistycznego sprzętu.
Finowie planują wcielić pierwszą jednostkę pod koniec 2025 roku. Będzie to znaczące wzmocnienie Rajavartiolaitos szczególnie w kontekście rosyjskich działań hybrydowych na Bałtyku. Pozwoli to również wycofać patrolowce – Tursas i Uisko, pełniące służbę od końca lat osiemdziesiątych XX wieku.
Galeria zdjęć:
Operacja przenoszenia kadłuba z płyty montażowej na ponton Carrier 8, 8 II 2025, Gdańsk
Dziób fińskiego patrolowca z dobrze widocznymi sterami strumieniowymi
Rufa fińskiego patrolowca z dobrze widocznymi pędnikami gondolowymi
Kadłub patrolowca po wypadku podczas wodowania, 10 II 2025, Gdańsk
Holowanie kadłuba do Finlandii, 20 III 2025 Gdańsk