16 marca działające przy Ministerstwie Obrony Wielkiej Brytanii laboratorium DSTL (Defence Science and Technology Laboratory) udzieliło zamówienia o łącznej wartości 5 mln GBP (24,58 mln zł) dwóm spółkom. Będą one rozwijać swoje konstrukcje w programie naziemnych, autonomicznych bezzałogowych robotów JTARR (Joint Tactical Autonomous Resupply and Replenishment) (Wielka Brytania zbuduje bezzałogowe okręty podwodne, 2020-03-06).
Sześciokołowy Viking jest w stanie przetransportować do 750 kg ładunku na pierwszą linię ognia, wykorzystując sztuczną inteligencję wspieraną nawigacją inercyjną, w środowisku silnych zakłóceń sygnału GPS / Zdjęcie: HORIBA MIRA
DSTL zamówiło pięć bezzałogowców, w tym trzy kołowe typu Viking 6×6 i dwa gąsienicowe typu Titan, które zostaną dostarczone przez spółki HORIBA MIRA (2,3 mln GBP/11,3 mln zł) i QinetiQ (2,7 mln GBP/13,27 mln zł). Program JTARR jest częścią inicjatywy Project Theseus, który ma na celu rozwój i przeprowadzanie testów operacyjnych autonomicznych systemów zaopatrzenia logistycznego.
Viking 6×6 zostaną dostarczone do końca drugiego kwartału 2020, natomiast Titan – do końca trzeciego kwartału 2020. Próby będą realizowane we współpracy z jednostką szkolną CSS TDU (Combat Service Support Training and Development Unit) w Aldershot w hrabstwie Hampshire i innymi jednostkami sił zbrojnych.
QinetiQ dostarczy gąsienicowe pojazdy Viking, oparte na estońskiej platformie THeMIS. Ładowność pojazdu wynosi aż 1200 kg / Zdjęcie: Kongsberg
Zakup bezzałogowców pozwoli na przeprowadzenie szeregu ocen technicznych i ocen użyteczności użytkowej, zarówno w wojskach lądowych (British Army), jak i innych rodzajach sił zbrojnych. Wcześniej brytyjskie siły zbrojne przetestowały szereg bezzałogowych technologii, zarówno w Wielkiej Brytanii, jak i w Stanach Zjednoczonych, w ramach inicjatyw Autonomous Last Mile Challenge (ALMC) czy Autonomous Last Mile Resupply (ALMRS).
Opis
Viking 6×6 został już wcześniej przetestowany w ramach inicjatywy ALMRS. Charakteryzuje się wysoką mobilnością i napędem hybrydowym. Jest platformą wielozadaniową, dlatego może pełnić także inne role, niż tylko transportowe: wsparcia ogniowego, a także rozpoznania, obserwacji, wskazywania celów i rozpoznania pola walki (ISTAR) czy wykrywania improwizowanych ładunków wybuchowych (IED).
Z kolei gąsienicowy Titan powstał w oparciu o system kierowania i kontroli amerykańskiego koncernu QinetiQ North America, zintegrowany bezzałogową samobieżną platformą THeMIS (Tracked Hybrid Modular Infantry System) opracowaną przez estońską spółkę Milrem Robotic. W ubiegłym roku testowano wariant pojazdu, który został zintegrowany ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia (zsmu) Kongsberg Protector LW30 (M153) wyposażonym w wyrzutnię przeciwpancernego pocisku kierowanego (ppk) FGM-148 Javelin (DSEI2019: Titan z Javelinem, 2019-09-12).
Wcześniej THeMIS wykorzystano do budowy bojowego pojazdu D-UGV w Tajlandii, samobieżnej platformy przeciwpancernej IMPACT (Integrated MMP Precision Attack Combat Turret) czy niszczyciela czołgów we Francji. Będzie także wykorzystany w ramach europejskiej inicjatywy MUGS (Modular Unmanned Ground Systems) z Estonią na czele (Premiera D-Iron UGV, 2019-11-20; DSEI2019: Milrem THeMIS z MBDA Brimstone, 2019-09-10; IDEX 2019: Premiera IMPACT, 2019-02-190; Estonia na czele europejskiego programu MUGS, 2019-08-25).