14 grudnia w stoczni wojennej Itaguai w Rio de Janeiro odbyła się uroczystość wodowania technicznego okrętu podwodnego Riachuelo (S 40). Jest to pierwsza z czterech jednostek typu Scorpène zamówionych we Francji dla marynarki wojennej Brazylii (Marinha do Brasil). Okręt zostanie poddany kilkumiesięcznym próbom portowym i morskim.
Brazylia zamówiła cztery okręty typu Scorpène (SB-R), które powstają w stoczni wojennej Itaguai na mocy porozumienia o transferze technologii
W uroczystości uczestniczyli ustępujący prezydent Michel Temer i jego następca prezydent-elekt Jair Bolsonaro, dowódca marynarki wojennej adm. Eduardo Bacellar Leal Ferreira, minister kopalni i energii Moreira Franco, minister obrony gen. Joaquim Silva e Luna, minister bezpieczeństwa publicznego Raul Jungmann i burmistrz Rio de Janeiro Marcelo Crivella. Matką chrzestną jednostki została aktualna pierwsza dama Marcela Temer.
/ film: Marynarka wojenna Brazylii
Głównym wykonawcą okrętu jest grupa stoczniowa Construtora Norberto Odebrecht (CNO). Nazwa okrętu nawiązuje do bitwy u ujścia Riachuelo 11 czerwca 1865, gdy marynarka wojenna Brazylii zwyciężyła paragwajską podczas wojny Paragwaju z koalicją Brazylii, Argentyny i Urugwaju 1864–1870 (La Fayette na sprzedaż, 2018-10-30).
W uroczystości wodowania technicznego pierwszego okrętu podwodnego Riachuelo (S 40) uczestniczyli m.in. ustępujący prezydent Michel Temer wraz z pierwszą damą i matką chrzestną jednostki, Marcelą oraz jego następca, prezydent-elekt Jair Bolsonaro, który obejmie urząd 1 stycznia 2019
Kadłub pierwszej jednostki, oznaczonej jako podtyp S-BR, został zwodowany w Cherbourgu 27 maja 2010. Następnie pod koniec 2012 dostarczono go do stoczni Sepetiba, gdzie rozpoczęto proces wyposażania. Podzespoły z Francji dotarły w połowie 2013. Początkowo zakładano, że jednostka zostanie dostarczona w 2015. Program notował ciągłe opóźnienia z powodu ograniczeń w finansowaniu i skandali korupcyjnych. Dlatego we wrześniu 2015 ukończono dopiero pierwszy etap budowy (32 Caracale na 40-lecie Helibras, 2018-10-03).
Stępkę pod drugi okręt, Humaitá (S 41) położono 1 września 2013, a wodowanie zaplanowano na wrzesień 2020. W planach są także Tonelero (S 42) i Angostura (S 43). Ich wodowanie zaplanowano na grudzień 2021 i 2022.
Analiza
W grudniu 2008 Francja i Brazylia zawarły strategiczne partnerstwo w zakresie współpracy obronnej. W 2009 koncern stoczniowy DCNS (obecnie Naval Group) podpisał umowę o wartości 9,9 mld USD (37,7 mld zł) z marynarką wojenną Brazylii. Na jej mocy nastąpił transfer technologii i zdolności produkcyjnych okrętów podwodnych typu Scorpène w ramach programu PROSUB (Programa de Desenvolvimento de Submarinos) do Brazylii.
Brazylijski podtyp S-BR ma największe wymiary i wyporność spośród łącznie czterech wariantów okrętów podwodnych typu Scorpène / Zdjęcia: Marynarka wojenna Brazylii
Porozumienie dotyczyło także wsparcia francuskiego koncernu w zakresie zaprojektowania pierwszego brazylijskiego okrętu podwodnego o napędzie nuklearnym SN-BR, który otrzyma nazwę Álvaro Alberto (SN-10) (Brazylijska montownia Gripenów , 2018-05-11).
Brazylijski typ Scorpène ma największe wymiary spośród dostępnych wariantów: 72 m długości i 2000 t wyporności. CM-2000 mierzy 61,7 m i wypiera 1565 t, a AM-2000 ma 70 m długości i wyporność 1870 t. SB-R ma mieć załogę liczącą 35 oficerów i marynarzy, a jego dostępność operacyjna wyniesie 240 dni w roku (PHM Atlântico w służbie, 2018-07-02; Stanowisko Francji ws. programu Orka, 2018-12-08).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.