27 listopada podczas ceremonii, która odbyła się na lotnisku przyzakładowym brazylijskiej spółki Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica) w Gavião Peixoto w stanie São Paulo, dowództwu brazylijskich wojsk lotniczych (Força Aérea Brasileira, FAB) został przekazany pierwszy z pięciu zmodernizowanych samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia (Airborne Early Warning and Control, AEW&C) typu E-99M.
Embraer przekazał dowództwu brazylijskich wojsk lotniczych pierwszy z pięciu zmodernizowanych samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia E-99M. Do 2009 samoloty E-99A nosiły oznaczenie R-99A. Nazwa fabryczna to Embraer EMB-145SA (Surveillance Aircraft), będący specjalną wojskową modyfikacją pasażerskiego ERJ-145LR. Wszystkie samoloty należą do eskadry Guardião 2. Grupy Obrony Powietrznej (2° Grupo de Defesa Aérea) i stacjonują w bazie lotniczej Anápolis im. Otávio Lage de Siqueira, leżącej w pobliżu Brasilii / Zdjęcie: Embraer
Jackson Schneider, prezes i dyrektor generalny Embraer Defence & Security podkreślił, że samoloty tego typu spełniają kluczową rolę w systemie obronnym Brazylii i dowiodły swojej skuteczności operacyjnej. W ramach zrealizowanej modernizacji, ulepszone zostały systemy misji i związane z nimi podsystemy, takie jak walki radioelektronicznej, dowodzenia i kontroli, środki przeciwdziałania elektronicznego oraz pracujący w paśmie S, impulsowy radar dopplerowski Erieye z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array).
Embraer informował o uzyskaniu zlecenia na modernizację pięciu E-99A (EMB-145H), 7 marca 2016. Jednym z podwykonawców jest szwedzka spółka Saab Defence and Security, która odpowiada za prace przy systemie radarowym, którego jest producentem (a dokładniej spółka-córka Saab Microwave Systems, dawniej Ericsson Microwave Systems – przyp. red.). 13 maja 2019 informowano o postępie prac oraz planowanym przekazaniu pierwszego zmodernizowanego samolotu w pierwszej połowie 2020. Jednak ze względu na pandemię COVID-19 harmonogram został przesunięty o około pół roku (Saab 2000 z radarem Erieye na eksport, 2020-05-20).
Prace modernizacyjne nadzoruje komitet koordynujący programy samolotów wojskowych COMAC (Comissão Coordenadora do Programa Aeronave de Combate), a pozostałymi podwykonawcami są spółki Aeroelectronica International (AELI) z USA, Rohde & Schwarz z Niemiec (które m.in. realizują transfer technologii do Brazylii) oraz brazylijska Atech, która modernizuje podsystem dowodzenia i kontroli. W ramach pakietu modernizacyjnego, FAB uzyskały również sześć nowych stanowisk planowania i analizy misji, które posłużą do szkolenia i doskonalenia załóg zmodernizowanych samolotów (Pierwszy Brazylijczyk za sterami F-39E Gripen, 2020-08-22).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.