31 marca 2018 Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii zapowiedziało powrót do programu kołowych transporterów opancerzonych (kto) rozpoczętego wspólnie z Niemcami w 1995. Dwie nacje poszukiwały wówczas wozów nazwanych MRAV (Multi-Role Armoured Vehicle) i GTK (Gepanzerte Transport-Kraftfahrzeug, które miały być zaprojektowane w ramach wybranego w 1998 europejskiego konsorcjum.

Londyn chce kupić 800 Boxerów w ramach programu Mechanised Infantry Vehicle (MIV) wojsk lądowych. Dwanaście prototypów zbudowanych przez BAE Systems było testowanych w Wielkiej Brytanii do 2004 / Zdjęcia: Remigiusz Wilk

Londyn chce kupić 800 Boxerów w ramach programu Mechanised Infantry Vehicle (MIV) wojsk lądowych. Dwanaście prototypów zbudowanych przez BAE Systems było testowanych w Wielkiej Brytanii do 2004 / Zdjęcia: Remigiusz Wilk

W lipcu 2003 Brytyjczycy zrezygnowali z MRAV na rzecz projektu FRES (Future Rapid Effects System; anulowano go w 2008, gdy nie udało się osiągnąć porozumienia z General Dynamics European Land Systems, oferującym wóz Piranha V), niemniej zgodnie z umowami partycypowali w pracach badawczo-rozwojowych. Tym samym zachowali prawo do produkcji pojazdów w Wielkiej Brytanii i ich potencjalnego eksportu do państw trzecich.

Od 2015 brytyjskie wojska lądowe (British Army) poszukują 800 kołowych transporterów opancerzonych w układzie 8×8 w ramach programu MIV (Mechanised Infantry Vehicle), którego koszt szacowany jest 3 mld GBP (14,4 mld zł). Powrót do programu oznacza w praktyce rozpoczęcie negocjacji  w sprawie bezprzetargowego zakupu kołowych transporterów opancerzonych Boxer. Jeżeli umowa zostanie podpisana, to montaż finalny wozów będzie odbywał się w Wielkiej Brytanii, z przynajmniej 60-procentowym udziałem miejscowego przemysłu.

Produkująca Boxery spółka ARTEC (ARmoured vehicle TEChnology), podpisała już wcześniej listy intencyjne z brytyjskimi przedsiębiorstwami BAE Systems, Pearson Engineering i Thales UK. Jeżeli Brytyjczycy wybiorą pojazdy, to szacuje się że może powstać około 1000 miejsc pracy w Wielkiej Brytanii, w tym w Glasgow, Newcastle, Sheffield, Stockport, Telford i w Walii. Brytyjskie spółki jak Rolls-Royce, Parker-Hannifin czy William Cook Engineering chcą partycypować w projekcie jako dostawcy podzespołów.

Brytyjczycy prowadzą rozmowy z Rheinmetall Defence Vehicle Systems, częścią niemieckiego koncernu Rheinmetall który ma 64% udziałów w ARTEC. Niemcy deklarowali chęć uruchomienia na miejscu zakładu zajmującego się produkcją Boxera i integracją podzespołów. Jest to element strategii ekspansji koncernu, a jednocześnie długoterminowego związania się przemysłowego z Wielką Brytanią. Drugi udziałowiec ARTEC, niemiecki Krauss-MaffeiWegmann (KMW) jest już zaangażowany na miejscu, ma zakłady w Stockport. W 2012 Niemcy kupili spółkę WFEL, producenta wojskowych systemów przeprawowych.

Brytyjskie ministerstwo obrony negocjuje ze spółką ARTEC, a także Organizacją do spraw Współpracy w Zakresie Uzbrojenia OCCAR (Organisation conjointe de coopération en matière d’armement), która ma prawa własności intelektualnej do projektu. Faza oceny zakupu zakończy się w 2019. Do tego czasu brytyjskie ministerstwo dokona analizy potencjalnych miejsc produkcji pojazdów, różnych łańcuchów dostaw oraz stosunku koszt-efekt. Wejście do służby pierwszych wozów planowane jest na 2023.

Wcześniej resort obrony przeprowadził analizę rynkową dostępnych kołowych transporterów opancerzonych bazująca na wymaganiach brytyjskich wojsk lądowych i możliwościach dostaw. Brano pod uwagę także francuski wóz Nexter VBCI (Véhicule blindé de combat d’infanterie), fiński Patria AMV X i singapurski ST Kinetics Terrex. Wybór Boxera uzasadniono wysokim poziomem osłony balistycznej, dużą mobilnością, liczbą przewożonych żołnierzy desantu.

Analiza
Formalnie rozwój kołowego transportera opancerzonego Boxer rozpoczął się w 1999 w ramach programów MRAV, GTK i VBCI (początkowo uczestniczyli w nim także Francuzi). W lutym 2001 do dołączyła Holandia, która poszukiwała PWV (Pantser Wiel Voertuig). Bundeswehra odebrała pierwszego Boxera 23 września 2009.

W połowie marca 2015 do programu dołączyła Litwa, która zamówiła 88 pojazdów za 385,6 mln EUR (1,62 mld zł). 5 lutego 2018 Ministerstwo Obrony Słowenii zgłosiło chęć zakupu 48 Boxerów. 13 marca 2018 Australia zamówiła 225 wozów rozpoznawczych Boxer CRV (Combat Reconnaissance Vehicle) o wartości 5 mld USD (17,1 mld zł) w ramach programu Army’s Mounted Combat Reconnaissance Capability Land 400 Phase 2 (Rozpoznawczy Boxer CRV dla Australii, 2018-03-14).

W połowie września 2016 brytyjski dziennik The Times poinformował, że w związku ze spadającym kursem funta szterlinga wywołanym planami wystąpienia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, brytyjskie ministerstwo obrony zostanie zmuszone do opóźnienia lub zrezygnowania z projektów, które nie zostały wówczas zaksięgowane.

Aby zmniejszyć koszt, proponowano zakup Boxerów wyprodukowanych w Niemczech. Pomysł wywołał wiele kontrowersji, spowodowanych obawą odpływu z kraju nawet 1 mld GBP (4,8 mld zł) i utratą kilkuset miejsc pracy. Nowe warunki negocjowane przez Londyn mają zniwelować ewentualne straty.