Przejdź do serwisu tematycznego

Bomby kierowane StormBreaker na belgijskie F-35A

Departament Stanu USA wydał zgodę na ewentualną sprzedaż partii kierowanych bomb GBU-53/B StormBreaker (wcześniej znanych jako Small Diameter Bomb II) dla Belgii.

W czwartek, 25 lipca 2024, amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departament Stanu USA na ewentualną sprzedaż partii kierowanych bomb GBU-53/B StormBreaker (wcześniej znanych jako Small Diameter Bomb II) dla Belgii za maksymalnie 115 mln USD (453,18 mln zł).

Zdjęcie: RTX

Zgodnie z opublikowaną informacją, rząd w Brukseli wnioskował o możliwość pozyskania 196 bomb GBU-53/B StormBreaker.

W skład pakietu wchodzą także makiety gabarytowo-masowe WLCT (SDB-II Weapons Load Crew Trainers), pomoce i urządzenia szkoleniowe, części zamienne i naprawcze, materiały eksploatacyjne, akcesoria oraz wsparcie w zakresie napraw i zwrotów, dostawa i wsparcie oprogramowania niejawnego, publikacje niejawne tajemnicą i dokumentacja techniczna, poważniejsze modyfikacje i wsparcie w zakresie wsparcia eksploatacji, szkolenia i sprzęt szkoleniowy, wsparcie w zakresie amunicji i sprzętu pomocniczego, wsparcie w zakresie transportu, badania i ankiety, usługi wsparcia inżynieryjnego, technicznego i logistycznego świadczone przez rząd USA i wykonawcę umowy (korporację RTX), a także inne powiązane elementy wsparcia logistycznego i programowego.

Bomby zostaną zintegrowane z 34 przyszłymi belgijskimi samolotami wielozadaniowymi Lockheed Martin F-35A Lightning II. Pierwszy z nich został oblatany 14 maja br. Nowe samoloty zastąpią 4 F-16AM/BM Fighting Falcon, z których 30 zostanie przekazanych walczącej Ukrainie.

Wcześniej, Belgia zamówiła na potrzeby zarówno F-16, jak i F-35, partię 120 pocisków rakietowych średniego zasięgu klasy powietrze-powietrze AIM-120C-8 AMRAAM za maksymalnie 380 mln USD. Zgodę otrzymała 8 listopada 2022.

Jak informowała 23 lipca br., podczas międzynarodowych pokazów lotniczych Farnborough International Airshow 2024 w Wielkiej Brytanii, spółka Raytheon (część RTX), w 2023 StormBreaker zostały przetestowane na czterech samolotach (F/A-18E/F Super Hornet, F-15E Strike Eagle, F-35B i F-35C Lightning II) przez trzy rodzaje sił zbrojnych USA (USAF, US Navy i USMC), podczas 28 lotów.

Przypomnijmy, że 29 grudnia 2023 Departament Obrony USA zawarł umowę o wartości 344,62 mln USD z RTX na dostawy kolejnej, 10. partii produkcyjnej bomb StormBreaker. Aktualizacja: 26 lipca br. zamówiono 11. partię bomb za 325 mln USD.

Do tej pory dostarczono ponad 3000 bomb. Wkrótce zakup ogłoszą Włochy, gdzie bomby zostaną zintegrowane z F-35B. Wcześniej zakup zadeklarowały Niemcy, CzechyFinlandia oraz ostatnio dotychczasowy użytkownik, czyli Norwegia. W pierwszej kolejności trafiły jednak do Australii.

GBU-53/B StormBreaker została wyposażona w innowacyjny trójzakresowy układ naprowadzania, który wykorzystuje obrazowanie w podczerwieni i radar milimetrowy. Broń może również wykorzystywać pół-aktywną głowicę laserową lub wskazania nawigacji satelitarnej GPS i inercyjnej poprzez łącze danych Link 16, aby precyzyjnej razić cele. Bomba jest w stanie precyzyjnie trafić ruchomy cel w trudnych warunkach pogodowych, przy słabej widoczności i zakłóceniach.

StormBreaker ma masę całkowitą 93 kg (z czego 48 kg to masa głowicy bojowej) i niewielkie rozmiary (176 cm długości i 15-18 cm średnicy). Zasięg rażenia wynosi od 72 km (cele ruchome) do 110 km (cele stacjonarne). Dzięki zastosowaniu wielozamkowych węzłów uzbrojenia BRU-61/A, pojedynczy samolot jest w stanie przenieść jednocześnie znaczną liczbę bomb. W przypadku F-15E jest to 28 bomb, a F-35 – 24 bomby, w tym 8 w wewnętrznych komorach uzbrojenia i 16 na węzłach podskrzydłowych.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X