27 października kanadyjska spółka Bombardier Recreational Products (BRP) poinformowała o wstrzymaniu dostaw silników lotniczych do państw, które montują je w bezzałogowych statkach latających (bsl) używanych w konflikcie zbrojnym w Górskim Karabachu. Nieoficjalnie chodzi o Turcję, która rozmieściła w Azerbejdżanie rozpoznawczo-uderzeniowe bezzałogowce Bayraktar TB2 napędzane silnikami tłokowymi Rotax 912 produkowanymi przez austriacką spółkę zależną od BRP.
Rozpoznawczo-uderzeniowy bsl Bayraktar TB2 (Block 2) ma 6,5 m długości, 12 m rozpiętości skrzydeł i 630 kg maksymalnej masy startowej. Napędzany pojedynczym silnikiem tłokowym Rotax 912 o mocy 100 KM, osiąga prędkość 222 km/h i pułap 8230 m przy maksymalnym zasięgu ponad 150 km. Długotrwałość lotu wynosi 24 godziny, a ładowność 55 kg. Bsl może przenosić kierowane bomby ogólnego przeznaczenia MAM-L i MAM-C. / Zdjęcie: Baykar Makina
Rozgłośnia Radio Canada International poinformowała, że otrzymała potwierdzenie od Bombardier Recreational Products, że decyzja spowodowana jest użyciem tureckich bsl w azerbejdżańsko-ormiańskim konflikcie. Warto podkreślić, że silniki tłokowe rodziny Rotax są projektowane i produkowane w Austrii wyłącznie do celów cywilnych i mają certyfikaty jedynie do użytku cywilnego.
W październiku 2019 Kanada w dużej mierze zawiesiła eksport do Turcji produktów o zastosowaniu wojskowym. Dokonano tego po tureckiej inwazji w północno-zachodniej Syrii. Jednak eksport towarów znajdujących się na krajowej liście wymaga zezwolenia tylko w przypadku, gdy krajem pochodzenia jest właśnie Kanada. W przypadku eksportu z innego państwa, mimo że od spółki zależnej kanadyjskiego podmiotu, zgodę na sprzedaż wydać musi kraj producenta – w tym przypadku Austrii.
Austria jest członkiem Unii Europejskiej, a według tej instytucji silniki tłokowe rodziny Rotax, stosowane do napędy m.in. cywilnych bezzałogowców oraz w różnego rodzaju motosportach, nie mogą być formalnie towarami podwójnego zastosowania – w tym wypadku wojskowego. Mimo to, austriackie silniki trafiły do Turcji i napędzają rozpoznawczo-uderzeniowe bezzałogowce Bayraktar TB2. Co ciekawe, szyny uzbrojenia do tureckich bsl dostarcza producent z Wielkiej Brytanii, a głowice optoelektroniczne MX-15D spółka L3Harris Wescam w Kanadzie (Turecki bsl Baykar Akıncı w powietrzu, 2020-08-22).
Bayraktar TB2 weszły dotąd do uzbrojenia sił zbrojnych Turcji (od 2014), Kataru (od 2019), Ukrainy (od 2019) i Azerbejdżanu (od 2020). Rozmowy w sprawie ich zakupu ma finalizować Serbia (Chińskie bezzałogowce w Serbii, 2020-07-06, Ukraina odebrała Bayraktar TB2, 2019-03-08).
Ankara wykorzystywała je w działaniach rozpoznawczych podczas działań zbrojnych w Syrii i Libii, a ostatnio wspierając Azerbejdżan w wojnie z Armenią o Górski Karabach (w konflikcie są używane również TB2 sił zbrojnych Azerbejdżanu). Azerskie bbsl miały zniszczyć armeńskie czołgi T-72, bojowe wozy piechoty BMP-1 i BMP-2, zestawy przeciwlotnicze 9K33 Osa, 9K35 Strieła-10 oraz dwie wyrzutnie systemu obrony powietrznej S-300PS. 19 października jeden z azerskich TB2 został zestrzelony przez Ormian.