17 lipca Boeing złożył Siłom Powietrznym Stanów Zjednoczonych (USAF) ostateczną ofertę na następcę śmigłowca wielozadaniowego UH-1N Twin Huey. Zgodnie z oczekiwaniami zaproponowano model MH-139, bazujący na włoskim AgustaWestland AW139.

Wstępna propozycja MH-139 jako następcy UH-1N w USAF została złożona 2 marca 2017. /Zdjęcie: Boeing

Wstępna propozycja MH-139 jako następcy UH-1N w USAF została złożona 2 marca 2017. /Zdjęcie: Boeing

Zgodnie z oświadczeniem koncernu, oferta jest tańsza w eksploatacji niż konkurencyjne, gdyż MH-139 charakteryzuje się mniejszymi rozmiarami. Wojskowa wersja AW139, opracowana wspólnie z Leonardo, będzie wyposażona w specjalistyczne środki łączności i inne modyfikacje wymagane przez USAF. Śmigłowiec zostanie wyposażony w wyrzutnie flar przeciwrakietowych, wielofunkcyjne, kolorowe ekrany dotykowe, a także 4-osiowy autopilot z możliwością automatycznego zawisu.

Wstępną propozycję na następcę UH-1N Boeing złożył 2 marca 2017 podczas Air Force Association (AFA) Air Warfare Symposium 2017 w Orlando, na Florydzie. Oferta została złożona 13 września. Według oferenta, eksploatacja MH-139 pozwoli na zaoszczędzenie nawet 1 mld USD (3,66 mld zł) w ciągu ponad 30 lat planowanej służby operacyjnej w porównaniu z wiropłatami dostępnymi na rynku (Demonstracja systemuTALOS w USMC, 2018-05-19; Autonomiczny UH-1H, 2017-12-22).

Śmigłowiec będzie zdolny do transportu 9 osób na odległość do około 420 km (225 mil morskich) bez potrzeby tankowania, co było jednym z wymogów koniecznych USAF. Plan programu zakłada wybór oferty w roku fiskalnym 2018 i dostawy pierwszych śmigłowców już w 2020. USAF przewiduje pozyskanie co najmniej 84 nowych wiropłatów.

Ponad 900 śmigłowców AW139 jest obecnie wykorzystywanych przez ponad 250 użytkowników, w tym instytucje rządowe, siły zbrojne oraz przedsiębiorstwa, a ponad 250 z nich zostało zmontowanych w zakładach Boeinga w Filadelfii. Łączny nalot śmigłowców tego typu przekroczył 1,7 mln godzin.

Analiza
Flota 63 śmigłowców UH-1N została utworzona w październiku 1970 w celu zapewnienia ochrony silosów strategicznych rakietowych pocisków balistycznych LGM-30G Minuteman III i przewozu osób rangi VIP ze struktur rządowych i bezpieczeństwa. Śmigłowce są użytkowane przez 37., 40. i 54. Eskadrę Śmigłowców 20. Armii Lotniczej Dowództwa Lotnictwa Uderzeniowego (AFGSC), 1. Eskadrę Śmigłowców VIP Dystryktu Kolumbii i 459. Eskadrę Transportową Dowództwa Szkoleniowego Sił Powietrznych na Pacyfiku w Japonii.

Zainteresowanie udziałem w przetargu wyraził również koncern Lockheed Martin oferując sprawdzony model UH-60M Black Hawk. Oczekuje się, że o kilku miliardowy kontrakt walczył będzie także Airbus Helicopters.