21 grudnia spółka Boeing Australia poinformowała, że wspólnie z australijskimi królewskimi wojskami lotniczymi (RAAF, Royal Australian Air Force) zakończono próby kołowania z dużą prędkością pierwszego z trzech prototypów autonomicznego bezzałogowego statku latającego (bsl) Airpower Teaming System (ATS). Jest to ostatni etap przed jego oblotem – co zaplanowano na początek 2021. Co ciekawe, prototyp otrzymał nowe malowanie.
Boeing Australia i australijskie królewskie wojska lotnicze zakończyły próby kołowania z dużą prędkością autonomicznego bezzałogowca ATS, co jest ostatnim etapem przed jego oblotem. / Zdjęcie: Boeing
Zgodnie z opublikowaną informacją, podczas próby personel Boeing Australia monitorował osiągi statku powietrznego i jego oprzyrządowania z naziemnej stacji kontroli w celu sprawdzenia i weryfikacji działania podczas kołowania z dużą prędkością. Wcześniej zrealizowano próby z małą i średnią prędkością.
Paul Ryder, kierownik działu Boeing Flight Test, realizującego próby ATS, powiedział, że program testów przebiega pomyślnie i są zadowoleni z dotychczas zebranych danych z prób naziemnych. Dodał, że współpracują z Air Warfare Center, aby ostatecznie zweryfikować ten etap prób i aby przygotować się do testów w locie w nowym roku.
Pierwotnie oblot prototypu ATS, zbudowanego w ramach inicjatywy Loyal Wingman – Advanced Development Program, zaplanowano na koniec 2020, ale z bliżej nieokreślonych przyczyn został nieco przesunięty w czasie. Od 15 września realizowano próby naziemne, a 22 października informowano o pierwszym kołowaniu (Próby kołowania Boeing ATS, 2020-10-22, Próby naziemne Boeing Airpower Teaming System, 2020-09-15).
Najbardziej zauważalną zmianą w stosunku do poprzedniej aktualizacji dotyczącej prób naziemnych Boeing ATS jest zastosowanie prawdopodobnie docelowego, stalowo-pomarańczowego malowania. Prototyp o nr 001 otrzymał nr rejestracyjny PRV-001. W przedniej części kadłuba bsl umieszczono modułową komorę ładunkową o długości 2,59 m (8,5 stopy) i pojemności ponad 147,5 tys. cm sześc. (ponad 9000 cali sześc.), która będzie łatwo demontowalna. / Źródło: Boeing
W inicjatywie, oprócz Boeing Australia, w ramach konsorcjum wykonawczego uczestniczy ju z ponad 35 innych podmiotów, w tym m.in. BAE Systems Australia, RUAG Australia, Ferra Engineering czy AME Systems. Montaż prototypu bsl ukończono 5 maja br. Ma to być demonstrator technologii w ramach koncepcji tzw. lojalnego skrzydłowego, który dzięki szeregowi zasobników z czujnikami do prowadzenia zwiadu, rozpoznania i walki radioelektronicznej, ma wspierać działania załogowych samolotów RAAF: wielozadaniowych F-35A Lightning II, myśliwskich F/A-18E/F Super Hornet, walki radioelektronicznej EA-18G Growler, patrolowych P-8A Poseidon czy wczesnego ostrzegania i kontroli E-7A Wedgetail.
Autonomiczny system sterowania ma być oparty na sztucznej inteligencji, dzięki nadzorującym ją algorytmom. Dlatego, 2 grudnia br., zakończono próby w locie niewielkich, odrzutowych demonstratorów autonomicznych technologii, które zostaną wykorzystane w dalszych etapach inicjatywy Loyal Wingman – Advanced Development Program (Koniec prób demonstratorów autonomicznych technologii Boeinga, 2020-12-03).