20 sierpnia niemiecka spółka Flensburger Fahrzeugbau (FFG) zaprezentowała moduł zabezpieczenia technicznego Berge przeznaczony dla wyspecjalizowanych transporterów GTK Boxer. Światowa premiera tak skonfigurowanego wozu zabezpieczenia technicznego Boxer nastąpi podczas londyńskich targów przemysłu obronnego i bezpieczeństwa DSEI 2019 we wrześniu.
Światowa premiera najnowszego wozu zabezpieczenia technicznego na bazie Boxera nastąpi podczas londyńskich targów przemysłu obronnego i bezpieczeństwa DSEI 2019
Prace badawczo-rozwojowe nad modułem Berge rozpoczęto w październiku 2017. W marcu 2019 rozpoczęto montaż końcowy pierwszego modułu w zakładach FFG w Flensburgu w kraju związkowym Szlezwik-Holsztyn. Pierwsze próby funkcjonalne modułu zintegrowanego z podwoziem Boxera przeprowadzono w lipcu. Są na tyle zaawansowane, że po targach DSEI, które zakończą się 12 września, spółka planuje rozpoczęcie produkcji małoseryjnej modułów (Kolejne Pumy dla Bundeswehry, 2019-06-28).
Berge jest w pełni opancerzony i jego masa całkowita wynosi około 13 t. Oprócz standardowego żurawia, może zostać wyposażony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (zsmu) do samoobrony, taki jak KMW FLW (fernbedienbare leichte Waffenstation) w wersjach 100, 200 i 200+. Załoga pojazdu składa się z dwóch żołnierzy: dowódcy i kierowcy-operatora żurawia, który steruje pojazdem i jego głównym wyposażeniem z jednego stanowiska, gdzie znajduje się ekran dotykowy wraz z oprogramowaniem sterującym. W razie awarii, żuraw może być sterowany ręcznie (Kbwp Vilkas na Litwie, 2019-06-27).
Zabudowa Berge umożliwia przeprowadzenie standardowych napraw w warunkach polowych, takich jak wymiana zespołu napędowego (także własnego) czy podnoszenie pojazdu do wymiany koła / Zdjęcia i grafika: Flensburger Fahrzeugbau
Moduł jest połączony z podwoziem za pomocą standardowych mechanicznych złączy, używanych do zabudowy innych specjalistycznych komponentów. Wymaga także połączenia z akumulatorami pojazdu, które ładują baterie zabudowane w module. Układ elektrohydrauliczny żurawia może być używany autonomicznie przy wyłączonym silniku Boxera. Ramię żurawia ma 5,3 m długości, a jego maksymalny udźwig to 20 t. Boxer Berge może także holować pojazdy o masie całkowitej 20 t, dzięki 60-metrowej linie holowniczej, wykonanej z kevlaru (Eurosatory 2018: Oerlikon Skyranger Boxer, 2018-06-14).
Zabudowa Berge umożliwia przeprowadzenie standardowych napraw w warunkach polowych, takich jak wymiana zespołu napędowego (także własnego) czy podnoszenie pojazdu do wymiany koła. Podczas pracy transporter jest stabilizowany boczną i tylną podporą hydrauliczną. Wyposażenie standardowe stanowią palniki do cięcia stali i spawarki oraz narzędzia pneumatyczne (FFG ACSV dla Norwegii, 2018-06-05).