W poniedziałek, 27 listopada, amerykańska spółka Bell Textron poinformowała, że została wybrana w programie Agencji Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) o kryptonimie SPRINT X-Plane (Speed and Runway Independent Technologies) na budowę bezzałogowego zmiennowirnikowca o dużej prędkości przelotowej.
Program SPRINT X-Plane ma na celu zaprojektowanie, zbudowanie i przetestowanie w locie eksperymentalnego statku powietrznego, który ma zademonstrować technologie wspomagające i zintegrowane koncepcje niezbędne do połączenia dwóch cech: dużej prędkości przelotowej charakterystycznej dla klasycznych samolotów i niezależności od drogi startowej dzięki zdolności pionowego startu i lądowania (VSTOL) tak jak śmigłowiec. Faza 1A programu, do której wybrano Bell Textron, obejmuje projekt koncepcyjny, którego kulminacją będzie formalny przegląd projektu.
Bell ma zaszczyt zostać wybranym do SPRINT i jest podekscytowany wsparciem dla kolejnego programu X-Plane, który przyniesie niespotykaną prędkość połączoną z pionowym startem i lądowaniem – powiedział Jason Hurst, wiceprezes ds. Inżynierii w Bell Textron. W naszej bogatej 85-letniej historii Bell stworzył niezapomniane samoloty eksperymentalne, takie jak Bell X-1 i XV-15, i rozszerzył nasze możliwości o zmiennowirnikowce. To udzielenie zamówienia świadczy o zdolności Bell do korzystania z doświadczeń wcześniejszych udanych programów lotniczych, jednocześnie inwestując w nowe badania w celu weryfikacji technologii HSVTOL.
Bell planuje wykorzystać swoje szerokie inwestycje w technologię hybrydowego statku powietrznego, załogowego lub bezzałogowego o nazwie HSVTOL (High-Speed Vertical Take-Off and Landing), łączącego cechy napędu zmiennowirnikowca i samolotu odrzutowego, aby zademonstrować zaawansowane możliwości wydajności. Bell prowadzi obecnie testy redukcji ryzyka w bazie lotniczej Holloman w Nowym Meksyku, aby zademonstrować swoje składane wirniki, zintegrowany napęd i nowe technologie sterowania lotem.
Technologia HSVTOL od Bell Textron łączy zdolność zawisu śmigłowca z prędkością (ponad 400 w./740 km/h), zasięgiem i przeżywalnością odrzutowych samolotów. Bell pracował na technologiami pionowego startu i lądowania od ponad 85 lat, dzięki pionierskim innowacyjnym konstrukcjom klasy VTOL, takim jak X-14, X-22, XV-3 i XV-15 dla NASA, US Army i US Air Force oraz kontynuując innowacje na rekordowym Bell X-1.
Koncepcja HSVTOL została ujawniona 2 sierpnia 2021 i jest opracowywana na zlecenie US Air Force. Statek powietrzny miałby otrzymać dwa silniki turbośmigłowe do pionowego startu i lądowania (nie jest pewne czy byłyby to ruchome gondole jak w V-22 Osprey, czy jedynie ruchome wirniki jak w V-280 Valor) oraz parę silników turboodrzutowych do lotu poziomego (podczas którego łopaty silników turbośmigłowych byłyby składane w pozycji poziomej) (Hybryda zmiennowirnikowca i odrzutowca Bell HSVTOL).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.