1 lutego Komenda Główna Policji podpisała umowę z amerykańską spółką Bell Textron Helicopter na dostawy trzech śmigłowców patrolowo-obserwacyjnych Bell 407 GXi. Pierwszy trafi do funkcjonariuszy w grudniu 2019, pozostałe mają zostać dostarczone Policji do końca marca 2020.
407GXi dzięki modernizacji zapewnia lepszą świadomość sytuacyjną pilota, wyższą precyzję nawigacji i lepszą łączność pokładową. Nowy silnik oferuje również czteroprocentową poprawę zasięgu do 728 km i redukcję zużycia paliwa, jednocześnie zapewniając prędkość przelotową do 246 km/h (133 w.). Ładowność śmigłowca to 1047 kg, a jego masa użyteczna 1221 kg / Grafika: Bell
Umowę sygnował Komendant Główny Policji Jarosław Szymczyk. Zakup to kolejny etap w procesie modernizacji lotnictwa policyjnego w Polsce, a nowe śmigłowce pozwolą zastąpić wycofane z eksploatacji Mi-2 polskiej produkcji. Jak informowano w listopadzie 2018, wiropłaty zostały kupione w ramach postępowania z wolnej ręki. Zamówione Bell 407 GXi przejdą odpowiednie modyfikacje, dostosowujące je do wymogów Policji.
Środki na zakup śmigłowców pochodzą z Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2017-2020. Z 5,99 mld zł dla Policji 624 mln zł ma zostać przeznaczone na środki transportu. Wcześniej nie udało się kupić trzech śmigłowców w ramach przetargu (Śmigłowce dla Policji kolejny raz, 2018-07-27; Śmigłowce dla Policji unieważnione, 2018-04-23).
Lotnictwo Policji wykorzystuje 13 śmigłowców: dwa średnie wielozadaniowe S-70i Black Hawk International, dwa średnie transportowe Mil Mi-8, trzy PZL W-3 Sokół, jeden wielozadaniowy Bell 412B-HP, dwa Bell 206B-III Jet Ranger i trzy PZL Mi-2. Są rozmieszczone w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Szczecinie, Poznaniu i Łodzi.
Kolejnym nabytkiem będzie trzeci Black Hawk. Składane w Mielcu S-70i sukcesywnie będą zastępować Mi-8 w działaniach operacyjno-desantowych (Kolejny Black Hawk dla Policji, 2018-11-20).
Opis
Siedmioosobowy śmigłowiec Bell 407 GXi to zmodyfikowany model 407 GXP. Zadebiutował 27 lutego 2018 podczas wystawy Heli-Expo w Las Vegas. Śmigłowiec uzyskał certyfikat kanadyjskiej agencji lotniczej jeszcze przed premierą. Certyfikację amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa FAA (Federal Aviation Administration) otrzymał 29 października 2018, dzięki czemu można go było dostarczyć do Chile.
Modyfikacje obejmują wprowadzenie nowej awioniki Garman G1000H NXi Integrated Flight Deck, zastosowanie ulepszonego silnika turbowałowego Rolls-Royce M250-C47E/4 w miejsce M250-C47B/8 wraz z dwukanałowym elektronicznym systemem sterowania FADEC.
W Bell 407 GXi zastosowano także systemy monitorowania stanu śmigłowca i jego diagnostykę HUMS (Health Usage Monitoring). Dzięki oprogramowaniu Garmin FlightStream 510 ma być ułatwiona procedura sporządzania planów lotu. Bell 407GXi został wyposażony w oprogramowanie Garmin SurfaceWatch, pozwalające na identyfikację pasa startowego i ostrzegające przed kolizją z ziemią.