15 kwietnia Dyrektoriat Uzbrojenia Lotniczego Ministerstwa Obrony Włoch (ARMAEREO) podpisał 9-letnią umowę o wartości 327 mln EUR (1,49 mld zł) z włoską spółką Leonardo na dostawę 15 śmigłowców wielozadaniowych Leonardo AW169M w konfiguracji MA (Multiruolo Avanzato) na potrzeby lotnictwa wojsk lądowych (Esercito Italiano).
Kadłub AW169M ma 14,645 m długości, 2,53 m szerokości i 4,5 m wysokości. Średnica głównego wirnika to 12,12 m. Śmigłowiec jest napędzany dwoma silnikami turbowałowymi Pratt & Whitney PW210A, w pełni sterowanymi cyfrowo za pomocą systemu FADEC. Zapewniają prędkość maksymalną 306 km/h, zasięg 820 km i maksymalny czas lotu 4 godz. 20 min / Grafika: Leonardo
Jest to kolejna umowa na dostawę śmigłowców AW169M dla włoskich sił zbrojnych w ramach programu LUH (Light Utility Helicopters), który ma na celu docelową wymianę kilku typów wiropłatów. Pierwsza, dotycząca zakupu dwóch wiropłatów w konfiguracji ABC (Addestratore Basico Commerciale) na potrzeby szkoleniowe, została zawarta 20 grudnia 2019 (SW-4 Solo w programie OCEAN 2020, 2020-02-21).
Na potrzeby włoskiego odbiorcy, maksymalna masa startowa AW169M zostanie zwiększona z 4800 do 5100 kg. Leonardo został zobowiązany do przeprowadzenia certyfikacji nowej konfiguracji śmigłowca oraz zapewnienia usług wsparcia logistycznego i szkoleniowego sześciu pilotów po poziomu instruktora. W ramach opcji, usługa logistyczna może zostać wydłużona o kolejne 4 lata za równowartość dodatkowych 10 mln EUR (45,5 mln zł) (Kolejne M-345 HET dla Włoch, 2019-06-15).
Opracowanie AW169 zostało ogłoszone przez ówczesną spółkę AgustaWestland 19 lipca 2010 podczas międzynarodowych pokazów lotniczych Farnborough w Wielkiej Brytanii. Miał to być wiropłat, zdolny do transportu 7-10 pasażerów o masie około 4500 kg. AW169M jest wersją zmilitaryzowaną na potrzeby transportu żołnierzy i ładunków, morskich misji patrolowych, bliskiego wsparcia ogniowego i rozpoznania bojowego.
Pierwszym włoskim użytkownikiem AW169M został Korpus Straży Skarbowej (Corpo della Guardia di Finanza), który zamówił 12 listopada 2018 łącznie 22 wiropłaty za równowartość 280 mln EUR (1,27 mld zł), z których pierwszy został dostarczony 14 listopada 2019. Dostawy zakończą się w 2024, a nowe wiropłaty uzupełnią 14 cięższych AW139. AW169M został certyfikowany do lotów wojskowych przez ARMAEREO we wrześniu 2019.
Ponadto, wśród obecnych użytkowników rządowych i cywilnych wariantu podstawowego są: Argentyna, Niemcy, Norwegia, Nowa Zelandia, Słowenia, Szwecja, Wielka Brytania i USA, a także bliżej nieznani użytkownicy prywatni – łącznie wyprodukowano ponad 90 wiropłatów (zamówienia obejmują ponad 200 egzemplarzy od ponad 80 użytkowników z 30 państw).