23 lutego dyrektor wykonawczy Leonardo Helicopter Division Gian Piero Cutillo, poinformował, że wprowadzenie lekkiego śmigłowca AW009 na rynek amerykański zostało wstrzymane. Wiropłat to cywilna odmiana produkowanego w zakładach PZL-Świdnik wojskowego SW-4 Puszczyk. Informację przekazał portal FlightGlobal. Decyzja jest zaskakująca, gdyż Włosi oczekiwali certyfikacji śmigłowca przez amerykańską Federalną Administrację Lotnictwa FAA (Federal Aviation Administration).
Śmigłowiec AW009 opracowano z myślą o misjach szkoleniowych, transporcie pasażerskim, zadaniach z zakresu utrzymywania porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz ratownictwa medycznego. Po raz pierwszy zaprezentowano go w 2016 podczas targów HAI Heli-Expo 2016 w Louisville w stanie Kentucky / Zdjęcie: Leonardo
W porównaniu z oryginałem, AW009 otrzymał bardziej wydajny silnik turbowałowy Rolls-Royce M250-C20R/2 (SP) (opcjonalnie M250-C30P), szklany kokpit Genesys Aerosystems i awionikę awionika AAL USA. Wersja cywilna ma charakteryzować się większym komfortem lotu dla załogi i pasażerów oraz niższymi kosztami eksploatacyjnymi.
Jak podkreślił Gian Piero Cutillo projekt został odsunięty w czasie, gdyż nie ma statusu priorytetowego. Nie jest pewne kiedy nastąpi wprowadzenie AW009 na rynek amerykański. Przedstawiciel Leonardo podkreślił, że jest to mało prawdopodobne w najbliższej przyszłości. Podstawowym lekkim śmigłowcem włoskiego producenta pozostanie AW119Kx, gdyż koncern chce się skoncentrować na polepszeniu istniejącej oferty.
Cutillo zapowiedział plany modernizacji średnich śmigłowców AW139, które mają rywalizować z konkurencyjnym Airbus Helicopters H160M (zmilitaryzowanej odmianie H160). Informacje o nowym wariancie francuskiego śmigłowca pojawiły się na początku marca 2017. 160-190 H160M ma zastąpić pięć typów wiropłatów używanych obecnie we francuskich wojskach lotniczych (Armée de l’air), wojskach lądowych (Armée de terre) i marynarce wojennej (Marine nationale). Włosi zapowiedzieli dostawę tysięcznego AW139 w 2019.
Analiza
Zależne od Leonardo zakłady PZL-Świdnik skupią się na produkcji śmigłowców SW-4 Puszczyk i opcjonalnie bezzałogowego SW-4 Solo. Wariant klasy RUAS/OPH (Rotorcraft Unmanned Air System/Optionally Piloted Helicopter) został zaoferowany w Korei Południowej w przetargu na nowe śmigłowce szkolno-treningowe pod kryptonimem TH-X. Jest potencjalnym następcą modelu McDonnell Douglas MD 500 Defender w koreańskich wojskach lądowych (ROK Army) i marynarce wojennej (ROK Navy). Informacja pojawiła się podczas międzynarodowych targów Seoul International Aerospace & Defense Exhibition (ADEX) w październiku 2017. Konkurencyjnym modelem jest amerykański Bell 505 Jet Ranger X.