W środę, 6 sierpnia 2025, amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu USA na potencjalną sprzedaż do Związku Australijskiego pakietu modernizacyjnego Baseline 2 dla czterech nowych samolotów walki radioelektronicznej MC-55A Peregrine za maksymalnie 404 mln USD (1,474 mld zł).
Zdjęcie: SR_Planespotter via X
Zgodnie z opublikowaną informacją, rząd w Canberze wnioskował o możliwość pozyskania sprzętu i usług wspomagających wsparcie eksploatacji floty samolotów MC-55A, w tym modyfikacje większe i mniejsze, części zamienne, materiały eksploatacyjne i akcesoria, wsparcie w zakresie napraw i zwrotów, wsparcie inżynieryjne ze strony rządu USA i wykonawcy umowy (L3Harris Technologies), usługi wsparcia technicznego i logistycznego oraz inne powiązane elementy logistyki i wsparcia programu.
Przypomnijmy, że 18 marca 2019 ówczesny minister obrony Australii Christopher Pyne informował, że w ramach programu AIR 555 królewskie australijskie wojska lotnicze (Royal Australian Air Force, RAAF) otrzymają cztery samoloty walki radioelektronicznej (WRE) typu MC-55A Peregrine za równowartość 2,46 mld AUD (wówczas 6,63 mld zł).
W 2023 rozpoczęto próby pierwszego prototypu, a 22 stycznia br. na profilu publikujących fotografie spotterów lotniczych SR_Planespotter na platformie społecznościowej X ujawniono go po raz pierwszy publicznie (patrz zdjęcie główne).
Do zabudowy wykorzystano samoloty dyspozycyjne Gulfstream G550. Dostawy mają zostać zrealizowane w latach 2025-2026, a samoloty trafią do 10. Eskadry RAAF w bazie lotniczej RAAF Edinburgh w Australii Południowej, jako uzupełnienie eskadry 12 samolotów walki radioelektronicznej i przełamywania obrony powietrznej EA-18G Growler, w zakresie zwiadu, rozpoznania radioelektronicznego i walki radioelektronicznej (AISREW) do wsparcia działań na morzu, w powietrzu i na lądzie (Boeing Defence Australia ze zgodą na lokalną produkcję części lotniczych).
Będą także wspierać działania F-35A Lightning II oraz samoloty wczesnego ostrzegania i kontroli E-7A Wedgetail, samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych P-8A Poseidon czy najnowszych autonomicznych bezzałogowców dużej długotrwałości lotu MQ-4C Triton.
Program AIR 555 został formalnie rozpoczęty w sierpniu 2016 i początkowo miał objąć zakup dwóch samolotów. Jednak 26 czerwca 2017 Departament Stanu USA wydał zgodę na eksport maksymalnie pięciu Gulfstreamów G550 o maksymalnej wartości 1,3 mld USD (wówczas 4,92 mld zł). Modyfikacji płatowców i zabudowę specjalistycznego wyposażenia WRE, łączności i samoobrony miała dokonać spółka L3 Communication Systems (obecnie L3Harris Technologies) we wspomnianych zakładach w Greenville. Ostatecznie zdecydowano się na zakup czterech egzemplarzy.
Obecnie Gulfstream G550 nie jest już produkowany (w Siłach Powietrznych RP użytkowane są dwa samoloty tego typu przeznaczone do transportu VIP) i zastąpił go G650/650ER/700 (w przyszłości G800), a do zabudowy specjalistycznej L3Harris Technologies oferuje np. Bombardier Global Express 6500. Jednakże wcześniej, oprócz Australii na zabudowę specjalistyczną G550 zdecydowały się także USA z samolotem walki radioelektronicznej EC-37B Compass Call (10 planowanych egzemplarzy), na zakup których zdecydowały się ostatnio Włochy (2 egzemplarze), izraelskie dowodzenia i kontroli Eitam oraz do specjalnych misji elektronicznych Shavit oraz platformy CAEW używane we Włoszech, Turcji czy Singapurze. Z kolei amerykańska Marynarka Wojenna (US Navy) używa od 2018 pojedynczego samolotu misji specjalnych NC-37B, który zastąpi Lockheed NP-3D.
