W piątek, 31 października 2025, amerykańska spółka Anduril Industries poinformowała, że je australijski oddział, Anduril Australia, dokonał uroczystego otwarcia zakładu produkcji dużych autonomicznych bezzałogowców podwodnych dalekiego zasięgu Ghost Shark w Sydney.
Linia produkcyjna powstała w rekordowym tempie, bo zaledwie 7 tygodni po tym, jak 9 września br. Departament Obrony Australii podpisał 5-letnią umowę o wartości 1,7 mld AUD/1,12 mld USD (wówczas 4,1 mld zł) na dostawę omawianych pojazdów podwodnych w ramach programu o kryptonimie XL-AUV (Extra Large Autonomous Undersea Vehicle). Wcześniej, spółka Anduril Australia otrzymała zamówienie o wartości ok. 140 mln AUD (wówczas 365,1 mln zł) na pierwsze trzy egzemplarze pojazdów, z których pierwszy dostarczono 17 kwietnia 2024, a także jeden egzemplarz na testy w amerykańskiej Marynarce Wojennej (US Navy) – został dostarczony 20 sierpnia 2024.
Otwarcie – w którym uczestniczyli: minister przemysłu obronnego i dostaw zdolności Australii Pat Conroy, dowódca Królewskiej Australijskiej Marynarki Wojennej (Royal Australian Navy, RAN) wiceadmirał Mark Hammond, starszy wiceprezes Anduril Industries dr Shane Arnott oraz prezes i dyrektor generalny Anduril Australia David Goodrich – zbiega się z ważnym wydarzeniem: pierwszy seryjny Ghost Shark Extra Large (XL-AUV) zjechał z linii produkcyjnej przed terminem i jest gotowy do testów odbiorczych na morzu przed planowaną dostawą do Royal Australian Navy w styczniu 2026.
Ghost Shark to najnowocześniejszy, autonomiczny, podwodny pojazd dalekiego zasięgu, jaki istnieje obecnie na świecie, a rząd premiera Anthony’ego Albanese jest dumny, że wspierał jego rozwój – powiedział Pat Conroy. Otwarcie tej fabryki ma na celu wsparcie australijskiej pomysłowości i innowacyjności, a także zapewnienie setek dobrze płatnych, wysoko wykwalifikowanych miejsc pracy i przyszłości tworzonej w Australii.
David Goodrich, prezes i dyrektor generalny Anduril Australia, powiedział:
Dzisiejszy dzień to decydujący moment w naszej misji, jaką jest zapewnienie Australii suwerennego potencjału podwodnego. Wraz z otwarciem tego nowego ośrodka nie tylko budujemy lokalną infrastrukturę i siłę roboczą, ale także inwestujemy w innowacje, partnerstwa i przyszłą obronę naszego kraju. Przystępna cenowo, przełomowa i rozproszona masa to fundamentalna zasada podwodnego odstraszania i z niecierpliwością oczekujemy na wsparcie Australii i jej sojuszników poprzez produkcję Ghost Sharks tutaj, w Sydney.
Nowy zakład o powierzchni 7400 m², który zatrudnia ponad 150 osób wysoko wykwalifikowanego personelu, został wybudowany specjalnie do produkcji Ghost Shark i jego komercyjnego modelu bazowego Dive-XL i Dive-LD na dużą skalę, a po uzyskaniu zgody rządu, również na eksport do sojuszników i partnerów na całym świecie. Łączy on w sobie zaawansowaną zrobotyzowaną linię produkcyjną, logistykę opartą na sztucznej inteligencji oraz specjalny zbiornik testowy do weryfikacji pływalności, systemów elektrycznych i bezpieczeństwa w wodzie przed próbami morskimi, a także przyległe laboratoria inżynieryjne do strojenia oprogramowania i sprzętu w czasie rzeczywistym.
Program produkcji Ghost Shark rozpoczął się od produkcji małoseryjnej (Low-Rate Initial Production, LRIP), a jego pełnoskalowa produkcja ma rozpocząć się w 2026. Obejmuje on wkład z łańcucha dostaw obejmującego ponad 40 australijskich małych i średnich przedsiębiorstw, dostarczających szeroką gamę komponentów, podzespołów i materiałów.
Ghost Shark
Dokładne parametry pojazdu nie zostały dotąd ujawnione, a wspomniany demonstrator technologii o nazwie Dive-LD (Dive-Large Displacement) o długości 5,6 m i wyporności 2,8 t zaprezentowano 12 grudnia 2022. Szacuje się jednak, że Ghost Shark może mieć ok. 5,8 m długości i 2 m średnicy.
Ghost Shark charakteryzuje się modułową konstrukcją, a zgodnie z wymogami zamawiającego ma realizować misje zwiadu, obserwacji i rozpoznania (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance, ISR) oraz rozpoznania radioelektronicznego/wywiadu sygnałowego (Signals Intelligence, SIGINT). Może także prowadzić działania związane z wykrywaniem okrętów podwodnych, w czym będzie wspomagany przez pasywny system sonarowy SURTASS-E (Surveillance Towed Array Sensor System-Expeditionary), który trafi na okręty nawodne. Mają być zdolne do operowania na głębokości 6000 m przez 10 dni.
Swoją konfiguracją, Ghost Shark przypomina opracowany przez Boeinga bezzałogowiec Orca na potrzeby amerykańskiego programu XLUUV (Extra Large Unmanned Underwater Vehicle), choć jest znacznie mniejszy. 17 października 2024 pierwszy z czterech prototypów ukończył swój pierwszy długi rejs. Z modułową ładownią ma 29,5 m długości i ok. 85 t wyporności. Jest również podobny do 12-metrowego prototypowego brytyjskiego Excalibur XLUUV, który w maju br. został przekazany tamtejszym siłom morskim do eksperymentalnej służby.
Co warte odnotowania, 16 stycznia 2024, podczas posiedzenia Komitetu Wojskowego NATO w Kwaterze Głównej Sojuszu w Brukseli, Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego gen. Wiesław Kukuła rozmawiał z Szefem Sił Obronnych Australii adm. Davidem Johnstonem o możliwości dołączenia Polski do programu XL-AUV.
— Anduril Industries (@anduriltech) November 2, 2025


